تعداد دوره ها | 5 |
تعداد شماره ها | 15 |
تعداد مقالات | 90 |
تعداد مشاهده مقاله | 365807 |
تعداد مقالات ارسال شده | 281 |
درصد پذیرش | 37 |
تعداد پایگاه های نمایه شده | 7 |
متوسط زمان داوری | 56 روز |
مقایسه دلزدگی تحصیلی، اضطراب اجتماعی و کمک طلبی تحصیلی در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص و افراد عادی
دوره 7، شماره 9، 1401، صفحات 24 - 40
1 عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف مقایسه دلزدگی تحصیلی، اضطراب اجتماعی و کمک طلبی تحصیلی در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص و افراد عادی انجام گرفت.روش پژوهش توصیفی از نوع علی مقایسه-ای بود. کلیه دانش¬اموزان دختر پایه¬ی ششم ابتدایی با و بدون اختلالات یادگیری مدارس شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1402 جامعه آماری این پژوهش را تشکیل می¬دادند که از میان آن¬ها با استفاده از روش نمونه¬گیری در دسترس 100 دانش¬آموز (برای هر گروه 50 نفر) به عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامه¬¬های دلزدگی تحصیلی پکرون و همکاران ، اضطراب اجتماعی لاجرسا و کمک طلبی تحصیلی ریان و پینت ریچ پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده¬ها از تحلیل واریانس چند متغیری استفاده شد. یافته¬ها نشان داد که دانش¬آموزان دارای اختلالات یادگیری از دلزدگی تحصیلی، اضطراب اجتماعی و پذیرش کمک طلبی تحصیلی بالاتری نسبت به دانش آموزان عادی برخوردارند(05/0>P). اما بین اجتناب از کمک طلبی تحصیلی دانش¬آموزان با اختلالات یادگیری و دانش آموزان عادی تفاوت معناداری وجود نداشت(05/0<P). نتایج مطالعه نشان داد که دانش آموزان با اختلال یادگیری خطر پذیری بیشتری را برای دلزدگی تحصیلی، اضطراب اجتماعی و پذیرش کمک طلبی تحصیلی دارند. از این رو ارائه برنامه¬های آموزشی به والدین و مربیان به منظور پیشگیری از دلزدگی تحصیلی، اضطراب اجتماعی و پذیرش کمک طلبی تحصیلی و تشخیص و درمان به موقع آن ضرور است.
پژوهش حاضر با هدف مقایسه دلزدگی تحصیلی، اضطراب اجتماعی و کمک طلبی تحصیلی در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص و افراد عادی انجام گرفت.روش پژوهش توصیفی از نوع علی مقایسه-ای بود. کلیه دانش¬اموزان دختر پایه¬ی ششم ابتدایی با و بدون اختلالات یادگیری مدارس شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1402 جامعه آماری این پژوهش را تشکیل می¬دادند که از میان آن¬ها با استفاده از روش نمونه¬گیری در دسترس 100 دانش¬آموز (برای هر گروه 50 نفر) به عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامه¬¬های دلزدگی تحصیلی پکرون و همکاران ، اضطراب اجتماعی لاجرسا و کمک طلبی تحصیلی ریان و پینت ریچ پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده¬ها از تحلیل واریانس چند متغیری استفاده شد. یافته¬ها نشان داد که دانش¬آموزان دارای اختلالات یادگیری از دلزدگی تحصیلی، اضطراب اجتماعی و پذیرش کمک طلبی تحصیلی بالاتری نسبت به دانش آموزان عادی برخوردارند(05/0>P). اما بین اجتناب از کمک طلبی تحصیلی دانش¬آموزان با اختلالات یادگیری و دانش آموزان عادی تفاوت معناداری وجود نداشت(05/0<P). نتایج مطالعه نشان داد که دانش آموزان با اختلال یادگیری خطر پذیری بیشتری را برای دلزدگی تحصیلی، اضطراب اجتماعی و پذیرش کمک طلبی تحصیلی دارند. از این رو ارائه برنامه¬های آموزشی به والدین و مربیان به منظور پیشگیری از دلزدگی تحصیلی، اضطراب اجتماعی و پذیرش کمک طلبی تحصیلی و تشخیص و درمان به موقع آن ضرور است.
کلمات کلیدی :
دلزدگی تحصیلی، اضطراب اجتماعی، کمک طلبی تحصیلی، اختلال یادگیری
دلزدگی تحصیلی، اضطراب اجتماعی، کمک طلبی تحصیلی، اختلال یادگیری
-
318
-
167
-
1399/12/06
-
1400/01/10
-
1401/07/01