تعداد دوره ها 5
تعداد شماره ها 15
تعداد مقالات 90
تعداد مشاهده مقاله 365807
تعداد مقالات ارسال شده 281
درصد پذیرش 37
تعداد پایگاه های نمایه شده 7
متوسط زمان داوری 56 روز
بررسی رابطه هوش معنوی و مهارت های سازشی با اشتیاق تحصیلی در دانش آموزان دوره دوم متوسطه ناحیه یک شهرستان خرم آباد
دوره 8، شماره 11، 1402، صفحات 98 - 111
نویسندگان : سیدمحمود خلفوندی* 1

1 کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه لرستان

چکیده :
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه هوش معنوی و مهارت های سازشی با اشتیاق تحصیلی در دانش-آموزان دوره دوم متوسطه ناحیه یک شهرستان خرم آباد بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش از نوع از نوع توصیفی و همبستگی بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر مشغول به تحصیل در مقطع متوسطه دوم دبیرستان های شهرستان خرم آباد بودند. با توجه به ماهیت موضوع و اهداف پژوهش، در این تحقیق از روش توصیفی از نوع همبستگی استفاده شد و براي جمع آوري اطلاعات از روش میدانی و پرسشنامه استفاده گردید. داده های گردآوری شده در دو سطح مورد تجزیه وتحلیل (آمار توصیفی و آمار استنباطی) قرار گرفت . در سطح آمار از میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج حاصله گویای آن است که بین هوش معنوی با مهارت¬های سازشی و اشتیاق تحصیلی رابطه وجود دارد. همچنین بین تمامی ابعاد هوش معنوی شامل تفکر کلی و بعد اعتقادی، توانایی مقابله و تعامل با مشکلات، پرداختن به سجایای اخلاقی و خودآگاهی و عشق و علاقه با اشتیاق تحصیلی رابطه وجود دارد. به علاوه بین دو بعد از هوش معنوی شامل تفکر کلی و بعد اعتقادی و خودآگاهی و عشق و علاقه با مهارت های سازشی رابطه معنادار وجود دارد. در راستای این نتایج به مشاورین در مدارس پیشنهاد میگردد که به اجرای مداخلات روانشناسی مبتنی بر هوش معنوی در جهت بهبود مهارت های سازشی و اشتیاق تحصیلی اقدام نمایند؛ همچنین با برنامه¬ریزی برای آموزش از راه های مختلفی چون چاپ بروشورهای داخلی، تهیه و تدارک کنفرانس های علمی و تاکید بر تبلیغات فرهنگی و هنری در مدرسه با محوریت هوش معنوی با مهارت های سازشی و اشتیاق تحصیلی پیشنهاد می شود.
کلمات کلیدی :
هوش معنوی، اشتیاق تحصیلی، مهارت های سازشی، دانش آموزان.
پرسشنامهمهارتهای زندگیآموزشکودکان ابتداییاثربخشیآموزش مجازیهوش اجتماعیدانش آموزان ابتداییتفکر انتقادیسلامت روانیعملکرددرس پژوهیتوسعه حرفه ایمعلماناستان خراسان جنوبیتحليل محتواهوشگاردنرفارسيپايه اولرهبریرهبری اصیلعملکرد سازمانیآموزش و پرورش -- نویسنده مسئول کبری جعفری= (دانشجوی کارشناسی ارشدرشته مدیریت آموزشیگرایش علوم تربیتیدانشگاه پیام نور واحد ارومیه) = jafariko47@gmailcomآموزش کودکان استثناییدانشجومعلم دانشگاه فرهنگیاندانشگاه شاهدتهرانایمیل ahsoltanif@gmailسبک تفکراحساس کارآمدیتغییر سازمانیدانشکده ادبیات و علوم انسانیمدیریت زمانخودکارآمدی تحصیلیدانشگاه آزاد اسلامیواحد ساوهایران) = Adavoudi838@yahooتربیت اخلاقیتربیت منشتدریس برخطتوماس لیکونابرنامه درسیواحد قمقمایران fazlollahigh@yahooکتب فارسی خوانداریسند تحول بنیادین آموزش و پرورشدوره ابتداییحافظه کاریمشکلات رفتاریافزایش مسئولیت پذیری -- کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورشگروه علوم تربیتیدانشگاه پیام نورهمدانایران Sadnt560@gmailهیجانات مثبتهیجانات منفیتاب آوری تحصیلیایران) = ajadidi@pnuacirفرهنگ سازمانیخودکارآمدیاسترس شغلیدانشگاه فرهنگیانجایگاه معلمشکل گیریتربیت اسلامیرشته الهیات معارف اسلامیگرایش علوم قرآن و حدیثاموزش مجازیفرسودگی تحصیلیدبیر آموزش و پرورش شهر یزد) msaadaat2452@gmailالگوشایستگیمدیران مدارسبیانیه گام دوم انقلابروش های تدریسرضایت شغلیکیفیت تدریسکلیدواژه ها درگیری تحصیلیتدریس مشارکتیتدریس سنتیسلامت سازمانيسکوت سازمانیعدالت سازمانیجو اخلاقی سازمانیهرمنوتیکتحقیق کیفیفرا تحلیلشادابی شغلیخودآگاهی هیجانیفضای مجازیشادمانیارزشیابی مجازیکرونا و دوره ابتداییکیفیت زندگی کاریمعلمان ابتداییمؤلفه استعداد در خودکارآمدی تحصیلیکرونایادگیری ترکیبیآموزش برخطکلاس معکوسکاردستیخلاقیتزیبایی شناسیعناصر هنرتحلیل محتوادورۀ ابتداییفارسیپایۀ پنجمتکنولوژیانگیزه ریاضی و عملکرد ریاضیدلزدگی تحصیلیاضطراب اجتماعیکمک طلبی تحصیلیتوسعهتوسعه پایدارتفکر خلاقسبک های یادگیرینظام اموزشیدانش آموزانضرورتجایگاهچالشفرصتمدل 4Hاشتیاق تحصیلیمهارت های سازشیپیشرفت تحصیلیآموزش و پرورششهر بافقفرهنگ گروهیشکاف نسلیمدارس ابتداییکار عاطفیتلنگرآموزشیسازگاری اجتماعیتاب اوریفرسودگی شغلیفبکروح فلسفیفناوریهدایت تحصیلیهوش هیجانیتعهد سازمانیمدیرانمزیت رقابتینظریه انتشارهمدلیانگیزهفعال بودن ارائه دهندهیادگیریروش سنتیاضطرابافسردگیسازی *هنرمعلمیسنتزپژوهیرویکرد آمیختهخودپندارهکلامی