تعداد دوره ها 5
تعداد شماره ها 15
تعداد مقالات 90
تعداد مشاهده مقاله 365807
تعداد مقالات ارسال شده 281
درصد پذیرش 37
تعداد پایگاه های نمایه شده 7
متوسط زمان داوری 56 روز
بررسی رابطه بین مهارت های ارتباطی و سبک‏های مدیریتی در بین مدیران آموزشی آموزش و پرورش شهرستان رودان در سال 1401-1402
دوره 9، شماره 18، 1403، صفحات 30 - 47
نویسندگان : تقی آقاحسینی* 1 ، آرزو شریفی 2 ، صبا عظیمی افشار 3

1 عضوهیئت علمی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر اصفهان

2 کارمند آموزش و پرورش اصفهان

3 دانشجو ارشد روانشناسي صنعتي سازماني دانشگاه آزاد خوراسگان اصفهان

چکیده :
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین مهارت‏های ارتباطی و سبک های مدیریتی در بین مدیران آموزشی آموزش و پرورش شهرستان رودان بوده است. روش تحقیق حاضر یه لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری این تحقیق کلیه مدیران آموزش و پرورش شهرستان رودان به تعداد 200 نفر بوده¬اند. روش نمونه گیری به صورت تصادفی ساده می باشد . حجم نمونه مورد بررسی، از طریق جدول مورگان 132 تعیین شد. براي جمع آوري اطلاعات از روش کتابخانه‏ای و میدانی استفاده شده است؛ ابزار گردآوری داده‏ها پرسشنامه بوده است. در این تحقیق از دو پرسشنامه‏ی استاندارد استفاده شد، که شامل پرسشنامه مهارت‏های ارتباطی بارتون جی. ای (1990) و پرسشنامه سبک¬های رهبری لوتانز (1985) بوده است. به منظور تعیین روایی محتوای پرسشنامه¬ها از نظرات اصلاحی متخصصان و اساتید راهنما استفاده گردید و پایایی پرسشنامه‏ ها با محاسبه‏ی ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. پایایی به دست آمده برای پرسشنامه‏ی مهارت‏های ارتباطی برابر با 74/0 و برای پرسشنامه‏ی سبک¬های رهبری 92/0 بوده است، که نشان دهنده‏ی پایایی مناسب ابزار تحقیق می‏باشد. به منظور تجزیه و تحلیل داده‏ها از روش‏های آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون) استفاده شده است، که در این راستا از نرم افزار آماری SPSSبهره برده شد. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد بین مهارت‏های ارتباطی مدیران و سبک‏های مدیریتی آنان در سازمان آموزش و پرورش شهرستان رودان، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بر اساس یافته های تحقیق هر 3 مولفه‏ی مهارت های ارتباطی یعنی (مهارت شنیدن، مهارت کلامی، مهارت بازخورد) رابطه‏ی معناداری با سبک های مدیریتی داشته و مهارت بازخورد دارای بیشترین ضریب همبستگی با متغیر ملاک "سبک مدیریتی" بوده است.
کلمات کلیدی :
مهارت‏های ارتباطی، مهارت بازخورد،مهارت کلامی، سبک‏های مدیریتی، مدیران آموزشی.