تعداد دوره ها | 5 |
تعداد شماره ها | 15 |
تعداد مقالات | 90 |
تعداد مشاهده مقاله | 365807 |
تعداد مقالات ارسال شده | 281 |
درصد پذیرش | 37 |
تعداد پایگاه های نمایه شده | 7 |
متوسط زمان داوری | 56 روز |
بررسی رابطه بین مهارت های ارتباطی و سبکهای مدیریتی در بین مدیران آموزشی آموزش و پرورش شهرستان رودان در سال 1401-1402
دوره 9، شماره 18، 1403، صفحات 30 - 47
1 عضوهیئت علمی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر اصفهان
2 کارمند آموزش و پرورش اصفهان
3 دانشجو ارشد روانشناسي صنعتي سازماني دانشگاه آزاد خوراسگان اصفهان
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین مهارتهای ارتباطی و سبک های مدیریتی در بین مدیران آموزشی آموزش و پرورش شهرستان رودان بوده است. روش تحقیق حاضر یه لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری این تحقیق کلیه مدیران آموزش و پرورش شهرستان رودان به تعداد 200 نفر بوده¬اند. روش نمونه گیری به صورت تصادفی ساده می باشد . حجم نمونه مورد بررسی، از طریق جدول مورگان 132 تعیین شد. براي جمع آوري اطلاعات از روش کتابخانهای و میدانی استفاده شده است؛ ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بوده است. در این تحقیق از دو پرسشنامهی استاندارد استفاده شد، که شامل پرسشنامه مهارتهای ارتباطی بارتون جی. ای (1990) و پرسشنامه سبک¬های رهبری لوتانز (1985) بوده است. به منظور تعیین روایی محتوای پرسشنامه¬ها از نظرات اصلاحی متخصصان و اساتید راهنما استفاده گردید و پایایی پرسشنامه ها با محاسبهی ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. پایایی به دست آمده برای پرسشنامهی مهارتهای ارتباطی برابر با 74/0 و برای پرسشنامهی سبک¬های رهبری 92/0 بوده است، که نشان دهندهی پایایی مناسب ابزار تحقیق میباشد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون) استفاده شده است، که در این راستا از نرم افزار آماری SPSSبهره برده شد. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد بین مهارتهای ارتباطی مدیران و سبکهای مدیریتی آنان در سازمان آموزش و پرورش شهرستان رودان، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بر اساس یافته های تحقیق هر 3 مولفهی مهارت های ارتباطی یعنی (مهارت شنیدن، مهارت کلامی، مهارت بازخورد) رابطهی معناداری با سبک های مدیریتی داشته و مهارت بازخورد دارای بیشترین ضریب همبستگی با متغیر ملاک "سبک مدیریتی" بوده است.
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین مهارتهای ارتباطی و سبک های مدیریتی در بین مدیران آموزشی آموزش و پرورش شهرستان رودان بوده است. روش تحقیق حاضر یه لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری این تحقیق کلیه مدیران آموزش و پرورش شهرستان رودان به تعداد 200 نفر بوده¬اند. روش نمونه گیری به صورت تصادفی ساده می باشد . حجم نمونه مورد بررسی، از طریق جدول مورگان 132 تعیین شد. براي جمع آوري اطلاعات از روش کتابخانهای و میدانی استفاده شده است؛ ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بوده است. در این تحقیق از دو پرسشنامهی استاندارد استفاده شد، که شامل پرسشنامه مهارتهای ارتباطی بارتون جی. ای (1990) و پرسشنامه سبک¬های رهبری لوتانز (1985) بوده است. به منظور تعیین روایی محتوای پرسشنامه¬ها از نظرات اصلاحی متخصصان و اساتید راهنما استفاده گردید و پایایی پرسشنامه ها با محاسبهی ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. پایایی به دست آمده برای پرسشنامهی مهارتهای ارتباطی برابر با 74/0 و برای پرسشنامهی سبک¬های رهبری 92/0 بوده است، که نشان دهندهی پایایی مناسب ابزار تحقیق میباشد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون) استفاده شده است، که در این راستا از نرم افزار آماری SPSSبهره برده شد. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد بین مهارتهای ارتباطی مدیران و سبکهای مدیریتی آنان در سازمان آموزش و پرورش شهرستان رودان، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بر اساس یافته های تحقیق هر 3 مولفهی مهارت های ارتباطی یعنی (مهارت شنیدن، مهارت کلامی، مهارت بازخورد) رابطهی معناداری با سبک های مدیریتی داشته و مهارت بازخورد دارای بیشترین ضریب همبستگی با متغیر ملاک "سبک مدیریتی" بوده است.
کلمات کلیدی :
مهارتهای ارتباطی، مهارت بازخورد،مهارت کلامی، سبکهای مدیریتی، مدیران آموزشی.
مهارتهای ارتباطی، مهارت بازخورد،مهارت کلامی، سبکهای مدیریتی، مدیران آموزشی.
-
42
-
28
-
1403/07/01
-
1403/07/05
-
1403/08/05