تعداد دوره ها 5
تعداد شماره ها 15
تعداد مقالات 90
تعداد مشاهده مقاله 365807
تعداد مقالات ارسال شده 281
درصد پذیرش 37
تعداد پایگاه های نمایه شده 7
متوسط زمان داوری 56 روز
شناسایی عوامل موثر بر ارزیابی تکوینی دیجیتال در آموزش و یادگیری الکترونیکی مبتنی بر روش فراترکیب
دوره 8، شماره 11، 1402، صفحات 46 - 83
نویسندگان : میترا امیدوار* 1 ، سید محمدباقر جعفری 2 ، غلامرضا شریفی راد 3 ، حسین کریمیان 4

1 دانشجوی دکتری ، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیسان قم

2 دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی، قم، ایران

3 استاد، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی قم، قم ،ایران

4 استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی قم ، قم ، ایران

چکیده :
نبود سازوكارهاي صحيح سنجش و ارزيابي تحصیلی، در آموزش و یادگیری الکترونیکی، مدیران را به اجرای راه‌کارها و برنامه های زودگذر با هزينة اضافي مواجه كرده است . این امر در نتیجه عدم شناسایی صحیح مولفه‌های ارزیابی در آموزش و یادگیری الکترونیکی است. فرایند ارزیابی تکوینی دیجیتال به سیستم‌های مدیریت آموزش و یادگیری الکترونیکی کمک می‌کند تا با اتخاذ استراتژي مناسب و بکارگیری ‌های فرایند ارزیابی تکوینی دیجیتال به هدف اصلی آموزش که یادگیری می‌باشد جامه عمل پوشانده شود. با وجود مدل ها و چهارچوب‌هاي مختلفي در حوزه آموزش و یادگیری الکترونیکی تا كنون مدل جامعي ارائه نشده است كه ابعاد چندگانة سنجش و ارزیابی تحصیلی را به صورت يكپارچه براي دستيابي به هم‌راستايي ارزیابی برای یادگیری در نظر بگيرد. در اين نوشتار به منظور تبيين يك مدل جامع، با مرور سيستماتيك ادبيات و به كمك روش پژوهش كيفي فراتركيب (متاسنتز)، كلية ابعاد ارزیابی تکوینی دیجیتال شناسایی شده، سپس ميزان اهميت و اولويت هر يك از عوامل موثر به كمك روش كمي آنتروپي شانون، براساس رويكرد تحليل محتوا تعيين شده است؛ به طوري كه اين پژوهش هم در روش‌شناسي و هم نتايج به دست آمده داراي نوآوري است.
کلمات کلیدی :
ارزیابی تکوینی دیجیتال، ارزیابی یادگیری، یادگیری الکترونیکی، ارزیابی الکترونیکی