تعداد دوره ها 5
تعداد شماره ها 15
تعداد مقالات 90
تعداد مشاهده مقاله 365807
تعداد مقالات ارسال شده 281
درصد پذیرش 37
تعداد پایگاه های نمایه شده 7
متوسط زمان داوری 56 روز
واکاوی کیفی مولفه های توانمند سازی حرفه‌ای دانشجو معلمان
دوره 7، شماره 10، 1401، صفحات 55 - 68
نویسندگان : اکرم صفری* 1 ، الهام توماج نژاد 2 ، مریم سوری 3

1 استاد دانشگاه فرهنگیان تهران، دانشگاه فرهنگیان

2 کارشناس علوم تربیتی

3 کارشناس علوم تربیتی

چکیده :
با توجه به نقش مهم و کلیدی معلمان در امر آموزش و پرورش دانش آموزان و آینده سازان کشور، این پژوهش با هدف واکاوی کیفی مولفه های توانمند سازی حرفه ای دانشجو معلمان صورت گرفته است. روش این پژوهش کیفی است و مشارکت کنندگان این پژوهش 15 نفر از دانشجویان و اساتید دانشگاه فرهنگیان بودند که از بین آن ها 12 نفر دانشجو و 3 نفر از اساتید، مورد مصاحبه قرار گرفتند. ابزار این تحقیق مصاحبه است که به روش نمونه گیری هدفمند بین مشارکت کنندگان توزیع شد. روایی پژوهش در دو مرحله ی طراحی سوالات مصاحبه و هنگام کدگذاری داده ها و پایایی آن با استفاده از شاخص ثابت، بررسی و تایید شدند. روش تجزیه و تحلیل داده ها در این پژوهش کدگذاری باز و محوری مصاحبه ها و بررسی آن ها است. نتایج پژوهش نشان داد که مولفه‌های توانمندسازی حرفه‌ای دانشجو معلمان شامل؛ عوامل فردی (تقویت انگیزه، قدرت بیان، کسب مهارت های زندگی و خود ارزیابی)، عوامل محیطی (ارتقا امکانات آموزشی و رفاهی، برگزاری کارگاه ها و سمینار ها، روش های تدریس خلاق ،اساتید برتر و باتجربه)، مهارت های حرفه‌ای معلم(دانشجو معلم مهارت محور، تربیت معلم توانمند، تربیت معلم خلاق، تربیت معلم نقاد، تربیت معلم خود آگاه، تربیت معلم پژوهشگر، تربیت معلم واقع بین، تربیت معلم تاثیر گذار، تربیت معلم تسهیل گر، تربیت معلم خلاق و تربیت معلم مهارت محور)، تعاملات سازنده (تعامل اساتید با دانشگاه، تعامل اساتید با دانشجویان، تعامل دانشجویان با یکدیگر و تعامل دانشجو معلم با معلم)، و محتوای برنامه درسی و آموزشی (غنی بودن سرفصل های آموزشی، کاربردی تر شدن دروس عملی (مانند کارورزی، فناوری اطلاعات، اقدام پژوهی و..) و کاربردی تر شدن یادگیری) است که تاثیر مستقیم بر تربیت دانشجو معلمان توانمند دارد. از این رو مسئولان و دانشجو معلمان می بایست در حفظ و ارتقای ابعاد مذکور، پیوسته تلاش کنند تا هدف تربیت دانشجو معلمان و در نهایت معلمان توانمند تحقق یابد.
کلمات کلیدی :
توانمند سازی حرفه‌ای، دانشجو معلمان، دانشگاه فرهنگیان، مهارت های حرفه ای
پرسشنامهمهارتهای زندگیآموزشکودکان ابتداییاثربخشیآموزش مجازیهوش اجتماعیدانش آموزان ابتداییتفکر انتقادیسلامت روانیعملکرددرس پژوهیتوسعه حرفه ایمعلماناستان خراسان جنوبیتحليل محتواهوشگاردنرفارسيپايه اولرهبریرهبری اصیلعملکرد سازمانیرشته مدیریت آموزشیگرایش علوم تربیتیدانشگاه پیام نور واحد ارومیه) = jafariko47@gmailcomآموزش کودکان استثناییدانشجومعلم دانشگاه فرهنگیاندانشگاه شاهدتهرانایمیل ahsoltanif@gmailسبک تفکراحساس کارآمدیتغییر سازمانیدانشکده ادبیات و علوم انسانیدانشگاه آزاداسلامی واحد کرمان) akramsayyari@gmailمدیریت زمانخودکارآمدی تحصیلیمؤلفه استعداد در خودکارآمدی تحصیلی --- نویسنده مسئول امیرحسین محمدداوودی= (دانشیار گروه مدیریت آموزشیدانشگاه آزاد اسلامیواحد ساوهایران) = Adavoudi838@yahooتربیت اخلاقیتربیت منشتدریس برخطتوماس لیکونابرنامه درسیدوره اول ابتدایی -- استادیار گروه مدیریت آموزشی رشته برنامه ریزی درسیواحد قمقمایران fazlollahigh@yahooکتب فارسی خوانداریسند تحول بنیادین آموزش و پرورشدوره ابتداییحافظه کاریمشکلات رفتاریافزایش مسئولیت پذیری -- کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورشگروه علوم تربیتیدانشگاه پیام نورهمدانایران Sadnt560@gmailهیجانات مثبتهیجانات منفیتاب آوری تحصیلیایران) = ajadidi@pnuacirفرهنگ سازمانیخودکارآمدیاسترس شغلیدانشگاه فرهنگیانجایگاه معلمشکل گیریتربیت اسلامیرشته الهیات معارف اسلامیگرایش علوم قرآن و حدیثاموزش مجازیفرسودگی تحصیلیدبیر آموزش و پرورش شهر یزد) msaadaat2452@gmailالگوشایستگیمدیران مدارسبیانیه گام دوم انقلابروش های تدریسرضایت شغلیکیفیت تدریستدریس مشارکتیتدریس سنتیسلامت سازمانيسکوت سازمانیعدالت سازمانیجو اخلاقی سازمانیهرمنوتیکتحقیق کیفیفرا تحلیلشادابی شغلیخودآگاهی هیجانیکارکنان آموزش و پرورشفضای مجازیشادمانیارزشیابی مجازیکرونا و دوره ابتداییکیفیت زندگی کاریمعلمان ابتداییکرونایادگیری ترکیبیآموزش برخطکلاس معکوسکاردستیخلاقیتزیبایی شناسیعناصر هنرتحلیل محتوادورۀ ابتداییفارسیپایۀ پنجمتکنولوژیفناوری اطلاعات و ارتباطاتکمک طلبی تحصیلیاختلال یادگیریدانشجو معلماندانشگاه پایدارتوسعهتوسعه پایدارتفکر خلاقخود پنداره تحصیلیضرورتجایگاهچالشفرصتمدل 4Hهوش معنوییادگیری الکترونیکیدانش آموزان متوسطهشهر بافقهمبستگی نسلیگسست نسلیتوانمندسازینظریه داده بنیادتاب اوریفبکروح فلسفیفناوریهدایت تحصیلیمدیرانهوش مصنوعینظریه انتشارهمدلیانگیزهفعال بودن ارائه دهندهیادگیری مبتنی بر بازیدانشجویانالگوی منتورینگاضطرابافسردگیسازی *هنرمعلمیخودپندارهکلامی