تعداد دوره ها | 5 |
تعداد شماره ها | 15 |
تعداد مقالات | 90 |
تعداد مشاهده مقاله | 365807 |
تعداد مقالات ارسال شده | 281 |
درصد پذیرش | 37 |
تعداد پایگاه های نمایه شده | 7 |
متوسط زمان داوری | 56 روز |
شناسایی ابعاد و مؤلفه های هنر معلمی به شیوه سنتزپژوهی
دوره 9، شماره 17، 1403، صفحات 63 - 92
1 دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، واحد محلات، دانشگاه آزاد اسلامی، محلات، ایران
2 دانشیار مدیریت آموزشی، واحد محلات، دانشگاه آزاد اسلامی، محلات، ایران
چکیده :
پژوهش حاضر از نوع هدف بنيادی- کاربردی، رويکرد به کار گرفته شده کيفی و از نوع سنتز پژوهی و راهبرد مورد استفاده فراترکيب بوده است که با هدف شناسایی ابعاد و مؤلفه های هنر معلمی به شیوه سنتزپژوهی و انجام تحليل محتوایی استقرايی صورت پذیرفت. حوزه پژوهش برای این پژوهش شامل مقالات منتشر شده طی 20 ساله گذشته یعنی 2001 تا 2021 است. شیوه نمونه گیری هدفمند تاحد اشباع نظری ملاک محور تا حد کفایت داده ها (34 مقاله)ادامه یافت. ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش، جداول محقق ساخته و فیش برداری از نتایج و یافته های مقالات منشترشده دررابطه با موضوع بود. برای تامین اعتبار داده های مستخرجه از مقالات از دو نفر استاد خبره ،استفاده گردید.همچنین برای تأیید پایایی، از فرمول فرمول تعیین پایایی(گالوین ، 2015)استفاده شد. تحلیل داده ها به روش دسته بندی کردن مقوله ها مبتنی براساس مقوله های باز، مقوله محوری و مقوله هسته ای صورت پذیرفت. بطور کلی نتایج پژوهش نشان داد که ابعاد و مؤلفه های هنر معلمی در ابعاد هفتگانه مشتمل بر 1. ابتکار معلمی 2. درگیری در یادگیری (درگیری شناختی، درگیری انگیزشی، و درگیری رفتاری ، 3. ساده سازی فهم مفاهیم 4. بازنگری الگوی یاددهی-یادگیری ، 5. پیاده سازی محتوای با قصه گویی 6.تبیین دلالت های محتوای و 7. رهبری حرفه ای یادگیری بود.
پژوهش حاضر از نوع هدف بنيادی- کاربردی، رويکرد به کار گرفته شده کيفی و از نوع سنتز پژوهی و راهبرد مورد استفاده فراترکيب بوده است که با هدف شناسایی ابعاد و مؤلفه های هنر معلمی به شیوه سنتزپژوهی و انجام تحليل محتوایی استقرايی صورت پذیرفت. حوزه پژوهش برای این پژوهش شامل مقالات منتشر شده طی 20 ساله گذشته یعنی 2001 تا 2021 است. شیوه نمونه گیری هدفمند تاحد اشباع نظری ملاک محور تا حد کفایت داده ها (34 مقاله)ادامه یافت. ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش، جداول محقق ساخته و فیش برداری از نتایج و یافته های مقالات منشترشده دررابطه با موضوع بود. برای تامین اعتبار داده های مستخرجه از مقالات از دو نفر استاد خبره ،استفاده گردید.همچنین برای تأیید پایایی، از فرمول فرمول تعیین پایایی(گالوین ، 2015)استفاده شد. تحلیل داده ها به روش دسته بندی کردن مقوله ها مبتنی براساس مقوله های باز، مقوله محوری و مقوله هسته ای صورت پذیرفت. بطور کلی نتایج پژوهش نشان داد که ابعاد و مؤلفه های هنر معلمی در ابعاد هفتگانه مشتمل بر 1. ابتکار معلمی 2. درگیری در یادگیری (درگیری شناختی، درگیری انگیزشی، و درگیری رفتاری ، 3. ساده سازی فهم مفاهیم 4. بازنگری الگوی یاددهی-یادگیری ، 5. پیاده سازی محتوای با قصه گویی 6.تبیین دلالت های محتوای و 7. رهبری حرفه ای یادگیری بود.
کلمات کلیدی :
هنرمعلمی، سنتزپژوهی، ابتکار معلمی، رهبری یادگیری حرفه ای،
هنرمعلمی، سنتزپژوهی، ابتکار معلمی، رهبری یادگیری حرفه ای،
-
164
-
97
-
1403/05/04
-
1403/05/14
-
1403/06/04