تعداد دوره ها 5
تعداد شماره ها 15
تعداد مقالات 90
تعداد مشاهده مقاله 365807
تعداد مقالات ارسال شده 281
درصد پذیرش 37
تعداد پایگاه های نمایه شده 7
متوسط زمان داوری 56 روز
تأثیر آموزش مهارت های شهروندی بر نگرش نسبت به آسیب های اجتماعی رفتاری دانش آموزان دختر دوره متوسطه
دوره 9، شماره 18، 1403، صفحات 1 - 14
نویسندگان : عباس قلتاش* 1 ، فاطمه رنجبر 2 ، صديقه محمدجاني 3 ، وحيد مرادخواه 4

1 دانشيار گروه علوم تربيتي، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامي، مرودشت، ايران

2 دكتراي تخصصي مديريت آموزشي، اداره آموزش و پرورش ناحيه سه شيراز

3 استاديار گروه علوم تربيتي، واحد شيراز، دانشگاه آزاد اسلامي، شيراز، ايران.

4 دكتراي تخصصي فلسفه تعليم و تربيت دانشگاه شيراز

چکیده :
هدف از انجام این پژوهش تبيين تأثیر آموزش مهارت های شهروندی بر نگرش دانش آموزان دختر متوسطه اول به آسیب های اجتماعی بود. روش انجام اين پژوهش شبه تجربی با طرح پيش آزمون- پس آزمون با گروه كنترل بوده است. جامعه آماری پژوهش حاضر دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه شهر شیراز در سال تحصیلی 1403-1402 بود. با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی از مدارس متوسطه اول دخترانه آموزش و پرورش ناحیه سه شیراز دو کلاس هم پایه از یک مدرسه (یکی از کلاس ها به عنوان گروه آزمایش و کلاس دیگر به عنوان گروه کنترل) انتخاب شد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که مولفه هایی مانند پرخاشگری، خود کشی، مسائل جنسی، مواد مخدر، سرقت و فرار از خانه را پوشش داده است. روایی محتوايي پرسشنامه بر اساس نظر صاحبنظران حوزه روانشناسی و پایایی آن با توجه به ضریب آلفای کرونباخ بدست آمد و مورد تأیید قرار گرفت. داده هاي جمع آوري شده با روش تحليل كوواريانس مورد تحليل قرار گرفت. یافته ها نشان داد آموزش مهارت های شهروندی مبتنی بر بسته آموزشی تدوین شده بر نگرش دانش آموزان دختردوره اول متوسطه نسبت به آسیب های اجتماعی و مولفه های آن از جمله سرقت، پرخاشگری، مواد مخدر، خودکشی و فرار از خانه اثرگذار بوده اما تأثیر چندانی بر نگرش گروه هدف نسبت به مسائل جنسی نداشته است
کلمات کلیدی :
آموزش مهارت هاي شهروندي،تربیت شهروندی، نگرش به آسیب های اجتماعی- رفتاری، دانش آموزان دختر، متوسطه اول