تعداد دوره ها | 5 |
تعداد شماره ها | 15 |
تعداد مقالات | 90 |
تعداد مشاهده مقاله | 365807 |
تعداد مقالات ارسال شده | 281 |
درصد پذیرش | 37 |
تعداد پایگاه های نمایه شده | 7 |
متوسط زمان داوری | 56 روز |
ارتقای مهارتهای زندگی دانشآموزان پایة سوم ابتدایی با رویکرد اقدام پژوهی
دوره 9، شماره 18، 1403، صفحات 79 - 94
1 دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه هرمزگان
چکیده :
چکیده پژوهش حاضر با هدف ارتقای مهارتهای زندگی دانشآموزان پایه سوم ابتدایی در سال تحصیلی 1403-1402 به روش کیفی و از نوع اقدامپژوهی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان پایه سوم ابتدایی در منطقه 9 شهر تهران تشکیل میداد. از این جامعه، 40 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. کمبود این مهارتها در رفتارهای دانشآموزان مانند عدم رعایت بهداشت، عدم مسئولیتپذیری، ضعف در تصمیمگیری، ناتوانی در برقراری ارتباط و ... مشهود بود. برای جمعآوری دادهها، از روشهایی مانند مطالعات کتابخانهای، مشاهدة رفتار، مصاحبه و جلسات با والدین استفاده شد. سپس با استفاده از راهحلهای انتخابی مانند جلب حمایت والدین، ایجاد فضای یادگیری فعال، راهاندازی کتابخانه در کلاس، استفاده از کارتونهای آموزشی، قصهگویی و تلفیق مهارتها با محتوای کتابها، به ارتقای مهارتهای زندگی دانشآموزان پرداخته شد. نتایج نشان داد که دانشآموزان در ابتدا در سطح پایینی از مهارتهای زندگی قرار داشتند و عواملی مانند زمان، فضا، مشارکت والدین و امکانات آموزشی در سطح مطلوبی نبودند. پس ازاجرای راهکارها، سطح مهارتهای زندگی دانشآموزان به طور قابلتوجهی ارتقا یافت. این امر نشان میدهد که ارائه آموزش مهارتهای زندگی در دوره ابتدایی، از طریق تعامل نظام آموزشی، خانواده ومعلمان زمینهساز پرورش نسلی توانمند و مسئول در جامعه خواهد شد.
چکیده پژوهش حاضر با هدف ارتقای مهارتهای زندگی دانشآموزان پایه سوم ابتدایی در سال تحصیلی 1403-1402 به روش کیفی و از نوع اقدامپژوهی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان پایه سوم ابتدایی در منطقه 9 شهر تهران تشکیل میداد. از این جامعه، 40 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. کمبود این مهارتها در رفتارهای دانشآموزان مانند عدم رعایت بهداشت، عدم مسئولیتپذیری، ضعف در تصمیمگیری، ناتوانی در برقراری ارتباط و ... مشهود بود. برای جمعآوری دادهها، از روشهایی مانند مطالعات کتابخانهای، مشاهدة رفتار، مصاحبه و جلسات با والدین استفاده شد. سپس با استفاده از راهحلهای انتخابی مانند جلب حمایت والدین، ایجاد فضای یادگیری فعال، راهاندازی کتابخانه در کلاس، استفاده از کارتونهای آموزشی، قصهگویی و تلفیق مهارتها با محتوای کتابها، به ارتقای مهارتهای زندگی دانشآموزان پرداخته شد. نتایج نشان داد که دانشآموزان در ابتدا در سطح پایینی از مهارتهای زندگی قرار داشتند و عواملی مانند زمان، فضا، مشارکت والدین و امکانات آموزشی در سطح مطلوبی نبودند. پس ازاجرای راهکارها، سطح مهارتهای زندگی دانشآموزان به طور قابلتوجهی ارتقا یافت. این امر نشان میدهد که ارائه آموزش مهارتهای زندگی در دوره ابتدایی، از طریق تعامل نظام آموزشی، خانواده ومعلمان زمینهساز پرورش نسلی توانمند و مسئول در جامعه خواهد شد.
کلمات کلیدی :
دورة ابتدایی، مهارتهای زندگی، دانشآموزان، اقدام پژوهی.
دورة ابتدایی، مهارتهای زندگی، دانشآموزان، اقدام پژوهی.
-
91
-
50
-
1403/07/10
-
1403/08/15
-
1403/08/08