تعداد دوره ها 5
تعداد شماره ها 15
تعداد مقالات 90
تعداد مشاهده مقاله 365807
تعداد مقالات ارسال شده 281
درصد پذیرش 37
تعداد پایگاه های نمایه شده 7
متوسط زمان داوری 56 روز
تاثیر مشارکت معلمان در تدوین برنامه ی درسی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در دوره ی ابتدایی
دوره 7، شماره 10، 1401، صفحات 1 - 14
نویسندگان : فاطمه السادات منصوری نسب* 1 ، مرتضی دهقان امیرابادی 2

1 ، مربی آموزش و پرورش شهرستان بردسیر، دانشجوی ارشد، گروه علوم تربيتي

2 دانشگاه پیام نور

چکیده :
صاحب نظران معلمان را مبدا هر گونه تحول آموزشی و پرورشی دانسته و بر این باورند که آنان با معلومات، مهارتها و آمادگی هایی که در دوران تربيت خود در مراکز تربيت معلم یا دانشسراها کسب می کنند، قادرند چهرۀ سازمان های آموزشی را به نحو چشمگيری دگرگون سازند و محيط های آموزشی را به فضاهای آکنده از محبت، صميميت، رشد و بالندگی مبدل ساخته و جوّ کلاس را فرحبخش و لذت آور سازند و با شيوه های مناسب انتقال عناصر و عوامل فرهنگی به دانش آموزان و با به کارگيری روشهای مطلوب تربيتی، زمينة رشد شخصيت آنان را فراهم سازند. بنا بر توجه الزامی به مشارکت معلمان بخصوص در برنامه ریزی درسی در دوره ی ابتدایی بر پیشرفت تحصیلی ضروری است به صورت علمی و تخصصی به این موارد پرداخته شود. این تحقیق با بررسی تاثیر مشارکت معلمان در تدوین برنامه ریزی درسی در دوره ی ابتدایی بر پیشرفت تحصیلی به روشی کتابخانه ای پرداخته شد و به این نتیجه دست یافت که معلم دارای چنان نقش محوری در برنامه ریزی درسی است که موضوعات مفيد برای دانش آموز را تشخيص می دهد و ارائه می کند. زیرا معلم یکی از حلقه های زنجيرۀ نظام آموزشی و مؤثرترین عنصر آن است و ضعف آن می تواند موجب از هم پاشيدن این زنجيره و شکست در دستيابی به اهداف باشد
کلمات کلیدی :
مشارکت معلمان، برنامه ریزی درسی، پیشرفت تحصیلی