تعداد دوره ها | 5 |
تعداد شماره ها | 15 |
تعداد مقالات | 90 |
تعداد مشاهده مقاله | 365807 |
تعداد مقالات ارسال شده | 281 |
درصد پذیرش | 37 |
تعداد پایگاه های نمایه شده | 7 |
متوسط زمان داوری | 56 روز |
بررسی اثربخشی خدمات موسسات آموزشی طرف قرارداد با کمیته امداد بر خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه پایه دوم بهره مند از این خدمات در شهرستان بجنورد
دوره 8، شماره 11، 1402، صفحات 1 - 19
1 دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد
2 دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی خدمات موسسات آموزشی طرف قرارداد با کمیته امداد بر خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه پایه دوم بهره مند از این خدمات در شهرستان بجنورد انجام شد.طرح پژوهش به روش علی مقایسه ای در دو گروه گواه و کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر تحت حمایت سازمان کمیته امداد امام خمینی(ره)مشغول به تحصیل در نیم سال اول 1402-1401 در مدارس متوسطه شهرستان بجنورد و حجم نمونه 100 نفر بود. لذا ابتدا دانش آموزان دختر تحت حمایت کمیته امدادی که در مقطع دوم متوسطه مشغول به تحصیل بودند به روش سرشماری شناسایی نموده سپس پرسشنامه های انگیزه پیشرفت و خودکارآمدی را اجرا نموده کسانی که دارای انگیزه پیشرفت پایین و خودکارآمدی پایین هستند را انتخاب نموده این دانش آموزان را به دو گروه 50 نفره تقسیم گردید ابزار گردآوري اطلاعات : پرسشنامه 29 سوالی انگيزش پيشرفت هرمنس ( 1970 )، پرسشنامه 117 سوالی خودکارآمدی عمومی شرر وهمکاران( 1982) بود براي تجزيه و تحليل داده های آماری از آزمون تی مستقل توضیع فراوانی، کواریانس و رگرسیون چند متغیری گام به گام بر روی SPSS-20 استفاده شد .نتایج نشان داد در فرضیه اصلی: خودکارآمدی در گروه آموزش ندیده با میانگین 62/44 کمتر از گروه آموزش دیده با میانگین 90/51 میباشد و مقدار فیشر 218/60 که با توجه به سطح معناداری 000/0 که کمتر از 05/0 میباشد تفاوت بین دو گروه را در متغییر خودکارآمدی نشان می دهد . انگیزه پیشرفت تحصیلی در گروه آموزش ندیده با میانگین 56/45 کمتر از گروه آموزش دیده با میانگین 44/51 می باشد مقدار فیشر 41/13 که در با توجه به سطح معنا داری کمتر از 05/0 ( 000/0) قرار گرفته اند این فرضیه تایید گردید . میزان اثر بخشی خودکارآمدی38 درصد و در انگیزه پیشرفت تحصیلی 12 درصد بود. فرضیه فرعی اول: نتایج نشان داد بین خودکارآمدی در گروه های آموزش دیده و آموزش ندیده تفاوت وجود دارد و فرضیه تایید گردید. در گروه آموزش دیده خدمات موسسات آموزشی مورد قرار داد با کمیه امدام امام خمینی (ره) بر خودکارامد دانش آموزان تحت حمایت اثربخش است. و فرضیه فرعی دوم: نتایج نشان داد بین انگیزه پیشرفت تحصیلی در گروه های آموزش دیده و آموزش ندیده تفاوت وجود دارد و فرضیه تایید گردید . در گروه آموزش دیده خدمات موسسات آموزشی مورد قرار داد با کمیه امدام امام خمینی (ره) بر انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تحت حمایت اثربخش است
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی خدمات موسسات آموزشی طرف قرارداد با کمیته امداد بر خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه پایه دوم بهره مند از این خدمات در شهرستان بجنورد انجام شد.طرح پژوهش به روش علی مقایسه ای در دو گروه گواه و کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر تحت حمایت سازمان کمیته امداد امام خمینی(ره)مشغول به تحصیل در نیم سال اول 1402-1401 در مدارس متوسطه شهرستان بجنورد و حجم نمونه 100 نفر بود. لذا ابتدا دانش آموزان دختر تحت حمایت کمیته امدادی که در مقطع دوم متوسطه مشغول به تحصیل بودند به روش سرشماری شناسایی نموده سپس پرسشنامه های انگیزه پیشرفت و خودکارآمدی را اجرا نموده کسانی که دارای انگیزه پیشرفت پایین و خودکارآمدی پایین هستند را انتخاب نموده این دانش آموزان را به دو گروه 50 نفره تقسیم گردید ابزار گردآوري اطلاعات : پرسشنامه 29 سوالی انگيزش پيشرفت هرمنس ( 1970 )، پرسشنامه 117 سوالی خودکارآمدی عمومی شرر وهمکاران( 1982) بود براي تجزيه و تحليل داده های آماری از آزمون تی مستقل توضیع فراوانی، کواریانس و رگرسیون چند متغیری گام به گام بر روی SPSS-20 استفاده شد .نتایج نشان داد در فرضیه اصلی: خودکارآمدی در گروه آموزش ندیده با میانگین 62/44 کمتر از گروه آموزش دیده با میانگین 90/51 میباشد و مقدار فیشر 218/60 که با توجه به سطح معناداری 000/0 که کمتر از 05/0 میباشد تفاوت بین دو گروه را در متغییر خودکارآمدی نشان می دهد . انگیزه پیشرفت تحصیلی در گروه آموزش ندیده با میانگین 56/45 کمتر از گروه آموزش دیده با میانگین 44/51 می باشد مقدار فیشر 41/13 که در با توجه به سطح معنا داری کمتر از 05/0 ( 000/0) قرار گرفته اند این فرضیه تایید گردید . میزان اثر بخشی خودکارآمدی38 درصد و در انگیزه پیشرفت تحصیلی 12 درصد بود. فرضیه فرعی اول: نتایج نشان داد بین خودکارآمدی در گروه های آموزش دیده و آموزش ندیده تفاوت وجود دارد و فرضیه تایید گردید. در گروه آموزش دیده خدمات موسسات آموزشی مورد قرار داد با کمیه امدام امام خمینی (ره) بر خودکارامد دانش آموزان تحت حمایت اثربخش است. و فرضیه فرعی دوم: نتایج نشان داد بین انگیزه پیشرفت تحصیلی در گروه های آموزش دیده و آموزش ندیده تفاوت وجود دارد و فرضیه تایید گردید . در گروه آموزش دیده خدمات موسسات آموزشی مورد قرار داد با کمیه امدام امام خمینی (ره) بر انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تحت حمایت اثربخش است
کلمات کلیدی :
خودکارآمدی، انگیزه پیشرفت، موسسات طرف قرارداد کمیته امداد، دانش آموزان
خودکارآمدی، انگیزه پیشرفت، موسسات طرف قرارداد کمیته امداد، دانش آموزان
-
368
-
162
-
1401/11/03
-
1401/12/04
-
2023/03/21