تعداد دوره ها 5
تعداد شماره ها 15
تعداد مقالات 90
تعداد مشاهده مقاله 365807
تعداد مقالات ارسال شده 281
درصد پذیرش 37
تعداد پایگاه های نمایه شده 7
متوسط زمان داوری 56 روز
بررسی رابطه سبک های رهبری و مهارت های ارتباطی مدیران با اثربخشی مدارس شهرستان بابل
دوره 9، شماره 18، 1403، صفحات 15 - 29
نویسندگان : مبینا پاشای گتابی 1 ، ابراهیم صالحی عمران* 2 ، سمیه محمدی زاد 3

1 دانشجو ارشد مدیریت آموزشی. علوم تربیتی. موسسه آموزش عالی آمل آمل. مازندران. ایران.

2 استاد، گروه علوم تربیتی. دانشگاه مازندران. بابلسر. مازندران. ایران.

3 رئیس آموزش فنی حرفه ای بابل. امیرکلا. مازندران. ایران.

چکیده :
این پژوهش به بررسی رابطه بین سبک‌های رهبری و مهارت‌های ارتباطی مدیران با اثربخشی مدارس ابتدایی در شهر بابل پرداخته است. هدف این پژوهش، ارزیابی تأثیر سبک‌های رهبری و مهارت‌های ارتباطی مدیران بر اثربخشی مدارس است. این مطالعه توصیفی-پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل 125 نفر از مدیران مدارس ابتدایی بخش مرکزی بابل است که بر اساس جدول کرجسی و مورگان، 94 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند؛ اما تنها 90 پرسشنامه بازگشت داده شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های استاندارد سبک رهبری باردنز و متزکاس، مهارت ارتباطی بارتون، و اثربخشی میسکل و همکاران استفاده شده است. تحلیل داده‌ها با استفاده از روش‌های آماری توصیفی و همبستگی پیرسون انجام شد. نتایج نشان داد که بین سبک‌های رهبری و مهارت‌های ارتباطی مدیران با اثربخشی مدارس رابطه مثبت و معناداری وجود دارد؛ به‌طوری‌که با افزایش این متغیرها، اثربخشی مدارس نیز افزایش می‌یابد.
کلمات کلیدی :
سبک رهبری، مهارت ارتباطی، وظیفه مدار، رابطه مدار، کلامی، غیرکلامی و اثربخشی.