تعداد دوره ها | 5 |
تعداد شماره ها | 15 |
تعداد مقالات | 90 |
تعداد مشاهده مقاله | 365807 |
تعداد مقالات ارسال شده | 281 |
درصد پذیرش | 37 |
تعداد پایگاه های نمایه شده | 7 |
متوسط زمان داوری | 56 روز |
بررسی رابطه سبک های رهبری و مهارت های ارتباطی مدیران با اثربخشی مدارس شهرستان بابل
دوره 9، شماره 18، 1403، صفحات 15 - 29
1 دانشجو ارشد مدیریت آموزشی. علوم تربیتی. موسسه آموزش عالی آمل آمل. مازندران. ایران.
2 استاد، گروه علوم تربیتی. دانشگاه مازندران. بابلسر. مازندران. ایران.
3 رئیس آموزش فنی حرفه ای بابل. امیرکلا. مازندران. ایران.
چکیده :
این پژوهش به بررسی رابطه بین سبکهای رهبری و مهارتهای ارتباطی مدیران با اثربخشی مدارس ابتدایی در شهر بابل پرداخته است. هدف این پژوهش، ارزیابی تأثیر سبکهای رهبری و مهارتهای ارتباطی مدیران بر اثربخشی مدارس است. این مطالعه توصیفی-پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل 125 نفر از مدیران مدارس ابتدایی بخش مرکزی بابل است که بر اساس جدول کرجسی و مورگان، 94 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند؛ اما تنها 90 پرسشنامه بازگشت داده شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد سبک رهبری باردنز و متزکاس، مهارت ارتباطی بارتون، و اثربخشی میسکل و همکاران استفاده شده است. تحلیل دادهها با استفاده از روشهای آماری توصیفی و همبستگی پیرسون انجام شد. نتایج نشان داد که بین سبکهای رهبری و مهارتهای ارتباطی مدیران با اثربخشی مدارس رابطه مثبت و معناداری وجود دارد؛ بهطوریکه با افزایش این متغیرها، اثربخشی مدارس نیز افزایش مییابد.
این پژوهش به بررسی رابطه بین سبکهای رهبری و مهارتهای ارتباطی مدیران با اثربخشی مدارس ابتدایی در شهر بابل پرداخته است. هدف این پژوهش، ارزیابی تأثیر سبکهای رهبری و مهارتهای ارتباطی مدیران بر اثربخشی مدارس است. این مطالعه توصیفی-پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل 125 نفر از مدیران مدارس ابتدایی بخش مرکزی بابل است که بر اساس جدول کرجسی و مورگان، 94 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند؛ اما تنها 90 پرسشنامه بازگشت داده شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد سبک رهبری باردنز و متزکاس، مهارت ارتباطی بارتون، و اثربخشی میسکل و همکاران استفاده شده است. تحلیل دادهها با استفاده از روشهای آماری توصیفی و همبستگی پیرسون انجام شد. نتایج نشان داد که بین سبکهای رهبری و مهارتهای ارتباطی مدیران با اثربخشی مدارس رابطه مثبت و معناداری وجود دارد؛ بهطوریکه با افزایش این متغیرها، اثربخشی مدارس نیز افزایش مییابد.
کلمات کلیدی :
سبک رهبری، مهارت ارتباطی، وظیفه مدار، رابطه مدار، کلامی، غیرکلامی و اثربخشی.
سبک رهبری، مهارت ارتباطی، وظیفه مدار، رابطه مدار، کلامی، غیرکلامی و اثربخشی.
-
42
-
29
-
1403/08/16
-
1403/08/26
-
1403/09/26