تعداد دوره ها | 5 |
تعداد شماره ها | 15 |
تعداد مقالات | 90 |
تعداد مشاهده مقاله | 365807 |
تعداد مقالات ارسال شده | 281 |
درصد پذیرش | 37 |
تعداد پایگاه های نمایه شده | 7 |
متوسط زمان داوری | 56 روز |
علل و زمینه های ناکامی در کنکور سراسری
دوره 7، شماره 8، 1401، صفحات 1 - 16
1 دانشگاه شهید باهنر
چکیده :
در فضای فرهنگی و اجتماعی جامعه ایران، کنکور نقش ویژهای در سرنوشت دانش آموزان دارد؛ لذا پدیده کنکور مورد توجه پژوهشگران ایرانی بوده است. هدف پژوهش حاضر بررسی علل، زمینه، استراتژی و پیامدهای ناکامی کنکور، از طریق روش کیفی و رویکرد نظریه داده بنیاد است. روش گردآوری دادهها در پژوهش حاضر از طریق مصاحبه عمیق و فرایند کدگذاری به پیروی از الگوی تحلیلی استراوس و کوربین بوده است. جامعه آماری پژوهش حاضر را دانش آموزان کنکوری سه شهرستان جنوبی استان کرمان یعنی جیرفت، کهنوج و رودبار جنوب در سال 1399 تشکیل دادهاند که از این جامعه آماری تعداد 10 نفر شامل 6 پسر و 4 دختر با روش نمونهگیری در دسترس و حداکثر تنوع برای مصاحبه انتخاب شدند. پس از طی کردن فرایند پژوهش، یافتههایی، از جمله ضرورت آگاهی همه جانبه فردی و اجتماعی، اهتمام به مؤلفههای درسی و غیردرسی، اهمیت اشراف و سیطره بر جو بعد از کنکور و دریافت تجارب کارآمد به دست آمد، همچنین در بعد فردی یافته هایی چون اهمیت انگیزه دانش آموز، تلاش، مسائل روحی، مدیریت زمان و ... و در بعد اجتماعی به روز بودن و کافی بودن امکانات آموزشی، تعامل نهادهای آموزشی و خانواده و ... به دست آمد.
در فضای فرهنگی و اجتماعی جامعه ایران، کنکور نقش ویژهای در سرنوشت دانش آموزان دارد؛ لذا پدیده کنکور مورد توجه پژوهشگران ایرانی بوده است. هدف پژوهش حاضر بررسی علل، زمینه، استراتژی و پیامدهای ناکامی کنکور، از طریق روش کیفی و رویکرد نظریه داده بنیاد است. روش گردآوری دادهها در پژوهش حاضر از طریق مصاحبه عمیق و فرایند کدگذاری به پیروی از الگوی تحلیلی استراوس و کوربین بوده است. جامعه آماری پژوهش حاضر را دانش آموزان کنکوری سه شهرستان جنوبی استان کرمان یعنی جیرفت، کهنوج و رودبار جنوب در سال 1399 تشکیل دادهاند که از این جامعه آماری تعداد 10 نفر شامل 6 پسر و 4 دختر با روش نمونهگیری در دسترس و حداکثر تنوع برای مصاحبه انتخاب شدند. پس از طی کردن فرایند پژوهش، یافتههایی، از جمله ضرورت آگاهی همه جانبه فردی و اجتماعی، اهتمام به مؤلفههای درسی و غیردرسی، اهمیت اشراف و سیطره بر جو بعد از کنکور و دریافت تجارب کارآمد به دست آمد، همچنین در بعد فردی یافته هایی چون اهمیت انگیزه دانش آموز، تلاش، مسائل روحی، مدیریت زمان و ... و در بعد اجتماعی به روز بودن و کافی بودن امکانات آموزشی، تعامل نهادهای آموزشی و خانواده و ... به دست آمد.
کلمات کلیدی :
مدیریت زمان، خودکارآمدی تحصیلی، مؤلفه استعداد در خودکارآمدی تحصیلی
مدیریت زمان، خودکارآمدی تحصیلی، مؤلفه استعداد در خودکارآمدی تحصیلی
-
353
-
156
-
1399/12/05
-
1400/03/25
-
1401/04/01