تعداد دوره ها 5
تعداد شماره ها 15
تعداد مقالات 90
تعداد مشاهده مقاله 365807
تعداد مقالات ارسال شده 281
درصد پذیرش 37
تعداد پایگاه های نمایه شده 7
متوسط زمان داوری 56 روز
علل و زمینه های ناکامی در کنکور سراسری
دوره 7، شماره 8، 1401، صفحات 1 - 16
نویسندگان : سعید نظری چمک* 1

1 دانشگاه شهید باهنر

چکیده :
در فضای فرهنگی و اجتماعی جامعه ایران، کنکور نقش ویژه‌ای در سرنوشت دانش آموزان دارد؛ لذا پدیده کنکور مورد توجه پژوهشگران ایرانی بوده است. هدف پژوهش حاضر بررسی علل، زمینه، استراتژی و پیامدهای ناکامی کنکور، از طریق روش کیفی و رویکرد نظریه داده بنیاد است. روش گردآوری داده‌ها در پژوهش حاضر از طریق مصاحبه عمیق و فرایند کدگذاری به پیروی از الگوی تحلیلی استراوس و کوربین بوده است. جامعه آماری پژوهش حاضر را دانش آموزان کنکوری سه شهرستان جنوبی استان کرمان یعنی جیرفت، کهنوج و رودبار جنوب در سال 1399 تشکیل داده‌اند که از این جامعه آماری تعداد 10 نفر شامل 6 پسر و 4 دختر با روش نمونه‌گیری در دسترس و حداکثر تنوع برای مصاحبه انتخاب شدند. پس از طی کردن فرایند پژوهش، یافته‌هایی، از جمله ضرورت آگاهی همه جانبه فردی و اجتماعی، اهتمام به مؤلفه‌های درسی و غیردرسی، اهمیت اشراف و سیطره بر جو بعد از کنکور و دریافت تجارب کارآمد به دست آمد، همچنین در بعد فردی یافته هایی چون اهمیت انگیزه دانش آموز، تلاش، مسائل روحی، مدیریت زمان و ... و در بعد اجتماعی به روز بودن و کافی بودن امکانات آموزشی، تعامل نهادهای آموزشی و خانواده و ... به دست آمد.
کلمات کلیدی :
مدیریت زمان، خودکارآمدی تحصیلی، مؤلفه استعداد در خودکارآمدی تحصیلی