تعداد دوره ها | 5 |
تعداد شماره ها | 15 |
تعداد مقالات | 90 |
تعداد مشاهده مقاله | 365807 |
تعداد مقالات ارسال شده | 281 |
درصد پذیرش | 37 |
تعداد پایگاه های نمایه شده | 7 |
متوسط زمان داوری | 56 روز |
ارزیابی سلامت سازمانی مدارس متوسطه دوم شهر کامیاران و تبیین راهکارها
دوره 8، شماره 13، 1402، صفحات 60 - 90
1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران،mahdivaliee@ut.ac.ir
چکیده :
هدف پژوهش حاضر مطالعه و ارزیابی سلامت سازماني مدارس متوسطه دوم شهرستان کامیاران در سال تحصيلي 1401-1400 بود. پژوهش از نظر هدف کاربردی به شيوه ي توصيفي (پيمايشي) انجـام شـد. جامعه ي آماري پژوهش كليه مدیران،دبیران و کادر اجرایی شاغل در مدارس مذکور به تعداد 203 نفر بودند. حجم نمونه 173 نفر برآورد گرديد. شيوه ي نمونه گيري بصورت سرشماری بوده است. براي گردآوري داده ها از پرسشنامه سـلامت سـازماني OHI هـوي و فیدمن (1988) استفاده شد. روايي صوري و محتوايي آنها با استفاده از منابع موجود و نظرات صاحب نظران بدست آمد و اعتبار آنها از راه اجراي آزمايشي و محاسبه ضريب آلفاي كرونباخ براي سلامت سازماني 90 درصد تعيين گرديد. داده هاي گردآوري شده توسط نرمافزار SPSS و با اسـتفاده از آزمـونهـاي ناپارامتريـك نظير آزمون نسبت (دو جمله اي) ، آزمون Uمـان- ويتنـي ، آزمـون كروسـكال- والـيس وآزمون رتبه اي فريدمن مورد تجزيه و تحليل قرار گرفـت. نتـايج نشـان داد كـه : 1. سـلامت سازماني مدارس از نظر مدیران،دبیران و کادر اجرایی در حد بالا ومناسب است. 2. مدارس ازلحاظ سلامت سازماني مدارس تفاوت معنادار وجود دارند. 3. ارزیابی سلامت سازمانی در سطوح نهادی و فنی و ابعاد هفتگانه بجز بعد حمایت منابع تفاوت معناداری با هم دارند. 4. ارزیابی سلامت سازمانی مدارس از لحاظ دولتی و غیردولتی و دخترانه و پسرانه تفاوت معنادار وجود ندارد. 5. بين مدرك تحصيلي، سنوات شغلی، نوع اشتغال رسمی و غیررسمی و ارزيابي آنان از سلامت سازماني مدارس تفاوت معنادار وجود ندارد.
هدف پژوهش حاضر مطالعه و ارزیابی سلامت سازماني مدارس متوسطه دوم شهرستان کامیاران در سال تحصيلي 1401-1400 بود. پژوهش از نظر هدف کاربردی به شيوه ي توصيفي (پيمايشي) انجـام شـد. جامعه ي آماري پژوهش كليه مدیران،دبیران و کادر اجرایی شاغل در مدارس مذکور به تعداد 203 نفر بودند. حجم نمونه 173 نفر برآورد گرديد. شيوه ي نمونه گيري بصورت سرشماری بوده است. براي گردآوري داده ها از پرسشنامه سـلامت سـازماني OHI هـوي و فیدمن (1988) استفاده شد. روايي صوري و محتوايي آنها با استفاده از منابع موجود و نظرات صاحب نظران بدست آمد و اعتبار آنها از راه اجراي آزمايشي و محاسبه ضريب آلفاي كرونباخ براي سلامت سازماني 90 درصد تعيين گرديد. داده هاي گردآوري شده توسط نرمافزار SPSS و با اسـتفاده از آزمـونهـاي ناپارامتريـك نظير آزمون نسبت (دو جمله اي) ، آزمون Uمـان- ويتنـي ، آزمـون كروسـكال- والـيس وآزمون رتبه اي فريدمن مورد تجزيه و تحليل قرار گرفـت. نتـايج نشـان داد كـه : 1. سـلامت سازماني مدارس از نظر مدیران،دبیران و کادر اجرایی در حد بالا ومناسب است. 2. مدارس ازلحاظ سلامت سازماني مدارس تفاوت معنادار وجود دارند. 3. ارزیابی سلامت سازمانی در سطوح نهادی و فنی و ابعاد هفتگانه بجز بعد حمایت منابع تفاوت معناداری با هم دارند. 4. ارزیابی سلامت سازمانی مدارس از لحاظ دولتی و غیردولتی و دخترانه و پسرانه تفاوت معنادار وجود ندارد. 5. بين مدرك تحصيلي، سنوات شغلی، نوع اشتغال رسمی و غیررسمی و ارزيابي آنان از سلامت سازماني مدارس تفاوت معنادار وجود ندارد.
کلمات کلیدی :
سلامت سازماني، هوي و فيلدمن و سلامت سازمانی مدارس
سلامت سازماني، هوي و فيلدمن و سلامت سازمانی مدارس
-
226
-
114
-
1402/08/09
-
1402/09/05
-
1402/09/10