تعداد دوره ها 5
تعداد شماره ها 15
تعداد مقالات 90
تعداد مشاهده مقاله 365807
تعداد مقالات ارسال شده 281
درصد پذیرش 37
تعداد پایگاه های نمایه شده 7
متوسط زمان داوری 56 روز
ارزیابی سلامت سازمانی مدارس متوسطه دوم شهر کامیاران و تبیین راهکارها
دوره 8، شماره 13، 1402، صفحات 60 - 90
نویسندگان : مهدی ولی یی* 1

1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران،mahdivaliee@ut.ac.ir

چکیده :
هدف پژوهش حاضر مطالعه و ارزیابی سلامت سازماني مدارس متوسطه دوم شهرستان کامیاران در سال تحصيلي 1401-1400 بود. پژوهش از نظر هدف کاربردی به شيوه ي توصيفي (پيمايشي) انجـام شـد. جامعه ي آماري پژوهش كليه مدیران،دبیران و کادر اجرایی شاغل در مدارس مذکور به تعداد 203 نفر بودند. حجم نمونه 173 نفر برآورد گرديد. شيوه ي نمونه گيري بصورت سرشماری بوده است. براي گردآوري داده ها از پرسشنامه سـلامت سـازماني OHI هـوي و فیدمن (1988) استفاده شد. روايي صوري و محتوايي آنها با استفاده از منابع موجود و نظرات صاحب نظران بدست آمد و اعتبار آنها از راه اجراي آزمايشي و محاسبه ضريب آلفاي كرونباخ براي سلامت سازماني 90 درصد تعيين گرديد. داده هاي گردآوري شده توسط نرم‌افزار SPSS و با اسـتفاده از آزمـونهـاي ناپارامتريـك نظير آزمون نسبت (دو جمله اي) ، آزمون Uمـان- ويتنـي ، آزمـون كروسـكال- والـيس وآزمون رتبه اي فريدمن مورد تجزيه و تحليل قرار گرفـت. نتـايج نشـان داد كـه : 1. سـلامت سازماني مدارس از نظر مدیران،دبیران و کادر اجرایی در حد بالا ومناسب است. 2. مدارس ازلحاظ سلامت سازماني مدارس تفاوت معنادار وجود دارند. 3. ارزیابی سلامت سازمانی در سطوح نهادی و فنی و ابعاد هفتگانه بجز بعد حمایت منابع تفاوت معناداری با هم دارند. 4. ارزیابی سلامت سازمانی مدارس از لحاظ دولتی و غیردولتی و دخترانه و پسرانه تفاوت معنادار وجود ندارد. 5. بين مدرك تحصيلي، سنوات شغلی، نوع اشتغال رسمی و غیررسمی و ارزيابي آنان از سلامت سازماني مدارس تفاوت معنادار وجود ندارد.
کلمات کلیدی :
سلامت سازماني، هوي و فيلدمن و سلامت سازمانی مدارس
پرسشنامهمهارتهای زندگیآموزشکودکان ابتداییاثربخشیآموزش مجازیهوش اجتماعیدانش آموزان ابتداییتفکر انتقادیسلامت روانیعملکرددرس پژوهیتوسعه حرفه ایمعلماناستان خراسان جنوبیتحليل محتواهوشگاردنرفارسيپايه اولرهبریرهبری اصیلعملکرد سازمانیرشته مدیریت آموزشیگرایش علوم تربیتیدانشگاه پیام نور واحد ارومیه) = jafariko47@gmailcomآموزش کودکان استثناییدانشجومعلم دانشگاه فرهنگیاندانشگاه شاهدتهرانایمیل ahsoltanif@gmailسبک تفکراحساس کارآمدیتغییر سازمانیدانشکده ادبیات و علوم انسانیمدیریت زمانخودکارآمدی تحصیلیدانشگاه آزاد اسلامیواحد ساوهایران) = Adavoudi838@yahooتربیت اخلاقیتربیت منشتدریس برخطتوماس لیکونابرنامه درسیواحد قمقمایران fazlollahigh@yahooکتب فارسی خوانداریسند تحول بنیادین آموزش و پرورشدوره ابتداییحافظه کاریمشکلات رفتاریافزایش مسئولیت پذیری -- کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورشگروه علوم تربیتیدانشگاه پیام نورهمدانایران Sadnt560@gmailهیجانات مثبتهیجانات منفیتاب آوری تحصیلیایران) = ajadidi@pnuacirفرهنگ سازمانیخودکارآمدیاسترس شغلیدانشگاه فرهنگیاندانشگاه خوارزمی تهران) erfansh78@yahooجایگاه معلمشکل گیریتربیت اسلامیرشته الهیات معارف اسلامیگرایش علوم قرآن و حدیثاموزش مجازیفرسودگی تحصیلیsaadaat2452@gmailالگوشایستگیمدیران مدارسبیانیه گام دوم انقلابروش های تدریسرضایت شغلیکیفیت تدریستدریس مشارکتیتدریس سنتیسلامت سازمانيسکوت سازمانیعدالت سازمانیجو اخلاقی سازمانیهرمنوتیکتحقیق کیفیفرا تحلیلشادابی شغلیخودآگاهی هیجانیفضای مجازیشادمانیمراجعه کنندگان سازمان هاارزشیابی مجازیکرونا و دوره ابتداییکیفیت زندگی کاریمعلمان ابتداییکرونایادگیری ترکیبیآموزش برخطکلاس معکوسکاردستیخلاقیتزیبایی شناسیعناصر هنرتحلیل محتوادورۀ ابتداییفارسیپایۀ پنجمسطح خوانایی فرایتکنولوژیدلزدگی تحصیلیکمک طلبی تحصیلیدانشجو معلمانمهارت های حرفه ایدانشگاه پایدارتوسعهتوسعه پایدارتفکر خلاقذهنیت فلسفیسواد رسانه اینظام اموزشیضرورتجایگاهچالشفرصتمدل 4Hمهارتهای دهگانههوش معنویاشتیاق تحصیلیمشارکت معلمانبرنامه ریزی درسیانگیزه پیشرفتارزیابی یادگیرییادگیری مشارکتیدانش آموزان متوسطهشهر بافقفرهنگ ویژه سالاریگسست نسلیکار عاطفیهویت حرفه ایتلنگرآموزشیآموزش عالیسرمایه روانشناختیفبکمعلمان مدارسفناوری شرکت گازمدیرانپیوند با مدرسههمدلیانگیزهفعال بودنیادگیریدانشجویانمهارت کلامیاضطرابسازی *هنرمعلمیخودپندارهرابطه مدارکلامیدورة ابتدایی