تعداد دوره ها | 5 |
تعداد شماره ها | 15 |
تعداد مقالات | 90 |
تعداد مشاهده مقاله | 365807 |
تعداد مقالات ارسال شده | 281 |
درصد پذیرش | 37 |
تعداد پایگاه های نمایه شده | 7 |
متوسط زمان داوری | 56 روز |
رابطۀ انسجام خانواده، حمایت تحصیلی و تابآوری تحصیلی با پیوند با مدرسه و مؤلفههای آن در دانشآموزان متوسطه شهرستان زابل
دوره 9، شماره 15، 1403، صفحات 66 - 83
1 کارشناسی، رشته آموزش ابتدایی، دانشگاه واحد تربیت معلم رسالت، زاهدان، ایران
2 کارشناسی، امور تربیتی گرایش متوسطه، تربیت معلم مطهری، زاهدان
چکیده :
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطۀ انسجام خانواده، حمایت تحصیلی و تابآوری تحصیلی با پیوند با مدرسه و مؤلفههای آن (تعهد، توان، تعلق و باور به قواعد) بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگي میباشد. جامعۀ آماري اين پژوهش کلیۀ دانشآموزان پایۀ یازدهم متوسطه که در سال تحصیلی 1402-1401 مشغول به تحصیل بودند، تشکیل داد. از این جامعه، تعداد 350 نفر به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از مقیاس انسجام خانواده سامانی، مقیاس حمایت تحصیلی ساندز و پلانکت، پرسشنامۀ تابآوری تحصیلی ساموئلز و مقیاس پیوند با مدرسه براون و ایوانز استفاده شد. دادههای پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی کاننی و تحلیل رگرسیون چندگانه به دو روش ورود و گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بین ترکیب خطی انسجام خانواده، مؤلفههای حمایت تحصیلی (حمایت از سوی همسالان، پدر، مادر و معلم) و مؤلفههای تابآوری تحصیلی (جهتگیری آینده، مهارتهای ارتباطی و مسئلهمحوری/مثبتنگری) با مؤلفههای پیوند با مدرسه (تعهد، توان، تعلق و باور به قواعد) در دانشآموزان رابطۀ معنیداری وجود دارد و مجموعه متغیرهای پیشبین قابلیت پیشبینی متغیرهای ملاک در این پژوهش را دارند. همچنین، نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون به روش گام به گام نشان داد که مجموع متغیرهای پیشبین به ترتیب 41/0، 25/0، 24/0، 36/0، و 26/0 درصد از مؤلفههای تعهد، توان، تعلق و باور به قواعد و متغیر پیوند با مدرسه را تبیین میکنند که در سطح 001/0 P= معنیدار است.
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطۀ انسجام خانواده، حمایت تحصیلی و تابآوری تحصیلی با پیوند با مدرسه و مؤلفههای آن (تعهد، توان، تعلق و باور به قواعد) بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگي میباشد. جامعۀ آماري اين پژوهش کلیۀ دانشآموزان پایۀ یازدهم متوسطه که در سال تحصیلی 1402-1401 مشغول به تحصیل بودند، تشکیل داد. از این جامعه، تعداد 350 نفر به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از مقیاس انسجام خانواده سامانی، مقیاس حمایت تحصیلی ساندز و پلانکت، پرسشنامۀ تابآوری تحصیلی ساموئلز و مقیاس پیوند با مدرسه براون و ایوانز استفاده شد. دادههای پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی کاننی و تحلیل رگرسیون چندگانه به دو روش ورود و گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بین ترکیب خطی انسجام خانواده، مؤلفههای حمایت تحصیلی (حمایت از سوی همسالان، پدر، مادر و معلم) و مؤلفههای تابآوری تحصیلی (جهتگیری آینده، مهارتهای ارتباطی و مسئلهمحوری/مثبتنگری) با مؤلفههای پیوند با مدرسه (تعهد، توان، تعلق و باور به قواعد) در دانشآموزان رابطۀ معنیداری وجود دارد و مجموعه متغیرهای پیشبین قابلیت پیشبینی متغیرهای ملاک در این پژوهش را دارند. همچنین، نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون به روش گام به گام نشان داد که مجموع متغیرهای پیشبین به ترتیب 41/0، 25/0، 24/0، 36/0، و 26/0 درصد از مؤلفههای تعهد، توان، تعلق و باور به قواعد و متغیر پیوند با مدرسه را تبیین میکنند که در سطح 001/0 P= معنیدار است.
کلمات کلیدی :
انسجام خانواده، حمایت تحصیلی، تابآوری تحصیلی، پیوند با مدرسه
انسجام خانواده، حمایت تحصیلی، تابآوری تحصیلی، پیوند با مدرسه
-
326
-
113
-
1402/12/14
-
1403/02/15
-
1403/02/19