تعداد دوره ها | 5 |
تعداد شماره ها | 15 |
تعداد مقالات | 90 |
تعداد مشاهده مقاله | 365807 |
تعداد مقالات ارسال شده | 281 |
درصد پذیرش | 37 |
تعداد پایگاه های نمایه شده | 7 |
متوسط زمان داوری | 56 روز |
ارائه الگوی سازمانی مناسب آموزش ابتدایی از دیدگاه مدیران و ذینفعان (مورد مطالعه: مدارس منتخب اردبیل)
دوره 9، شماره 17، 1403، صفحات 40 - 62
1 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، پردیس بین المللی ارس، دانشگاه تهران، ایران
2 گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه تهران، پردیس فارابی، قم، ایران.
چکیده :
مقاله حاضر با هدف ارائه الگوی سازمانی مناسب آموزش ابتدایی ایران از دیدگاه مدیران و ذینفعان مدارس منتخب اردبیل انجام شد. این مطالعه از نظر هدف کاربردی، از نظر روش و بازه زمانی گردآوری دادهها، یک پژوهش پیمایش مقطعی و از نظر طرح پژوهشی، یک پژوهش آمیخته میباشد. جامعه مشارکتکنندگان بخش کیفی شامل اساتید دانشگاهی و مدیران مدارس منتخب اردبیل است که با روش نمونهگیری نظری 20 نفر به انتخاب شدند و فرایند نمونهگیری تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. در بخش کمی نیز از دیدگاه 384 نفر از مدیران و ذینفعان مدارس منتخب استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه نیمساختاریافته و پرسشنامه محققساخته بود. روایی مصاحبه براساس چهار معیار اعتبارپذیری، انتقالپذیری، تاییدپذیری و اطمینانپذیری تایید شد و پایایی بخش کیفی با محاسبه ضریب هولستی به میزان 721/0 مطلوب برآورد گردید. روایی بخش کمی با روشهای روایی صوری (دیدگاه داوران)، روایی همگرا (بالای 5/0) و روایی واگرا بررسی شد. پایایی پرسشنامه نیز با برآورد آلفای کرونباخ، ضریب رو و پایایی ترکیبی (بالای 7/0) مطلوب ارزیابی شد. برای ارائه الگوی سازمانی مناسب آموزش ابتدایی ایران از روش گرانددتئوری استفاده شد. سپس الگوی پارادایمی پژوهش با روش حداقل مربعات جزئی، اعتبارسنجی شد. یافتهها نشان داد محتوای درسی، عوامل مرتبط با معلم و سبک تدریس بر شیوه آموزش ابتدایی تاثیر میگذارند. زیرساختهای آموزشی، بستر و زمینه لازم را فراهم میآورد و نظام آموزش سنتی نیز نقش مداخلهگر را ایفا میکند. در نهایت سیاستگذاری آموزشی به پیامدهای آموزشی، فردی و اجتماعی منجر میشود.
مقاله حاضر با هدف ارائه الگوی سازمانی مناسب آموزش ابتدایی ایران از دیدگاه مدیران و ذینفعان مدارس منتخب اردبیل انجام شد. این مطالعه از نظر هدف کاربردی، از نظر روش و بازه زمانی گردآوری دادهها، یک پژوهش پیمایش مقطعی و از نظر طرح پژوهشی، یک پژوهش آمیخته میباشد. جامعه مشارکتکنندگان بخش کیفی شامل اساتید دانشگاهی و مدیران مدارس منتخب اردبیل است که با روش نمونهگیری نظری 20 نفر به انتخاب شدند و فرایند نمونهگیری تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. در بخش کمی نیز از دیدگاه 384 نفر از مدیران و ذینفعان مدارس منتخب استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه نیمساختاریافته و پرسشنامه محققساخته بود. روایی مصاحبه براساس چهار معیار اعتبارپذیری، انتقالپذیری، تاییدپذیری و اطمینانپذیری تایید شد و پایایی بخش کیفی با محاسبه ضریب هولستی به میزان 721/0 مطلوب برآورد گردید. روایی بخش کمی با روشهای روایی صوری (دیدگاه داوران)، روایی همگرا (بالای 5/0) و روایی واگرا بررسی شد. پایایی پرسشنامه نیز با برآورد آلفای کرونباخ، ضریب رو و پایایی ترکیبی (بالای 7/0) مطلوب ارزیابی شد. برای ارائه الگوی سازمانی مناسب آموزش ابتدایی ایران از روش گرانددتئوری استفاده شد. سپس الگوی پارادایمی پژوهش با روش حداقل مربعات جزئی، اعتبارسنجی شد. یافتهها نشان داد محتوای درسی، عوامل مرتبط با معلم و سبک تدریس بر شیوه آموزش ابتدایی تاثیر میگذارند. زیرساختهای آموزشی، بستر و زمینه لازم را فراهم میآورد و نظام آموزش سنتی نیز نقش مداخلهگر را ایفا میکند. در نهایت سیاستگذاری آموزشی به پیامدهای آموزشی، فردی و اجتماعی منجر میشود.
کلمات کلیدی :
الگوی سازمانی آموزش ابتدایی ایران، دیدگاه مدیران و ذینفعان، رویکرد آمیخته
الگوی سازمانی آموزش ابتدایی ایران، دیدگاه مدیران و ذینفعان، رویکرد آمیخته
-
167
-
125
-
1403/05/07
-
1403/06/01
-
1403/06/02