تعداد دوره ها | 5 |
تعداد شماره ها | 15 |
تعداد مقالات | 90 |
تعداد مشاهده مقاله | 365807 |
تعداد مقالات ارسال شده | 281 |
درصد پذیرش | 37 |
تعداد پایگاه های نمایه شده | 7 |
متوسط زمان داوری | 56 روز |
تحلیل محتوای کتاب فارسی پایۀ پنجم دبستان بر اساس روش تعیین سطح خوانایی ادوارد فرای
دوره 7، شماره 8، 1401، صفحات 49 - 60
1 دانشگاه فرهنگیان شیراز
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب فارسی پایۀ پنجم دبستان (چاپ سال ۱۳۹۹) بر اساس روش تعیین سطح خوانایی ادوارد فرای صورت گرفته است. این پژوهش در پی دستیابی به این مهم بود که کتاب نامبرده از نظر رعایت اصول برنامهریزی محتوایی تا چه میزان با فرمول خواناییسنجی مذکور مطابقت دارد. روش پژوهش تحلیل محتوا به روش توصیفی و با استفاده از روش تعیین سطح خوانایی ادوارد فرای بوده است. جامعۀ آماری شامل کتاب فارسی پایۀ پنجم دبستان چاپ سال 1399 و نمونۀ آماری شامل سه نمونۀ صد کلمهای از ابتدا، وسط و انتهای متون نثر این کتاب بود. عمدهترین نتایج این پژوهش نشان میدهد که متن کتاب فارسی پنجم دبستان از نظر سطح خوانایی، برای سنین دانشگاه مناسب است و برای دانشآموزان پایۀ پنجم ابتدایی بسیار دشوار است؛ به همین سبب با قدرت خوانایی فراگیران تناسبی ندارد.
پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب فارسی پایۀ پنجم دبستان (چاپ سال ۱۳۹۹) بر اساس روش تعیین سطح خوانایی ادوارد فرای صورت گرفته است. این پژوهش در پی دستیابی به این مهم بود که کتاب نامبرده از نظر رعایت اصول برنامهریزی محتوایی تا چه میزان با فرمول خواناییسنجی مذکور مطابقت دارد. روش پژوهش تحلیل محتوا به روش توصیفی و با استفاده از روش تعیین سطح خوانایی ادوارد فرای بوده است. جامعۀ آماری شامل کتاب فارسی پایۀ پنجم دبستان چاپ سال 1399 و نمونۀ آماری شامل سه نمونۀ صد کلمهای از ابتدا، وسط و انتهای متون نثر این کتاب بود. عمدهترین نتایج این پژوهش نشان میدهد که متن کتاب فارسی پنجم دبستان از نظر سطح خوانایی، برای سنین دانشگاه مناسب است و برای دانشآموزان پایۀ پنجم ابتدایی بسیار دشوار است؛ به همین سبب با قدرت خوانایی فراگیران تناسبی ندارد.
کلمات کلیدی :
تحلیل محتوا، دورۀ ابتدایی، فارسی، پایۀ پنجم، سطح خوانایی فرای
تحلیل محتوا، دورۀ ابتدایی، فارسی، پایۀ پنجم، سطح خوانایی فرای
-
358
-
173
-
1399/12/07
-
1400/03/07
-
1401/04/01