تعداد دوره ها | 5 |
تعداد شماره ها | 15 |
تعداد مقالات | 90 |
تعداد مشاهده مقاله | 365807 |
تعداد مقالات ارسال شده | 281 |
درصد پذیرش | 37 |
تعداد پایگاه های نمایه شده | 7 |
متوسط زمان داوری | 56 روز |
دانشگاه¬پژوهی: رویکردی در نقش¬آفرینی دانشگاه در توسعه پایدار
(تحلیل محتوای کیفی)
دوره 8، شماره 11، 1402، صفحات 20 - 30
1 دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامي، ساري، ایران
2 دانش¬آموخته دکتری آموزش عالی، گروه مدیریت آموزش عالی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامي، ساري، ایران
چکیده :
نظام آموزش عالی نقشی محوري در فرایند توسعۀ پایدار کشورها دارد که امروزه ایفای بهتر این نقش از طریق دانشگاه¬پژوهی که عبارت است از فرایند نظام یافته پژوهشها و ارزشیابیهای منظم تمامی فرایندها، برنامهها، عملکردها، منابع و اثربخشی واحدهای سازمانی در یک دانشگاه یا مؤسسه آموزش عالی با مرکزیت یک واحد رسمی دانشگاه پژوهی از طریق جلب مشارکت سایر واحدها، میسر می¬گردد. این پژوهش با هدف شناسایی نقش دانشگاه پژوهی در توسعه پایدار به شيوه مطالعه عمیق مروری انجام و به منظور گردآوري داده¬ها از شيوه كتابخانه اي و بررسي اسنادي استفاده شده است. تاکنون در زمینه دانشگاه پژوهی پژوهش¬های فراوانی انجام شده است که در آن ها بیشتر به کارکردهای دانشگاه پژوهی پرداخته شده اما به اثرات بیرونی دانشگاه¬پژوهی پرداخته نشده است. محققان پژوهش حاضر با بررسی و تحلیل پژوهش¬های قبلی و مقالات موجود به شناسایی نقش دانشگاه¬پژوهی در ایجاد دانشگاه پایدار و در نهایت توسعه پایدار پرداخته و سعی در ارائه مدل نقش¬آفرینی دانشگاه با رویکرد دانشگاه پژوهی در توسعه پایدار دانشگاهی داشته¬اند. در این پژوهش ابعاد دانشگاه پایدار (آموزش و پژوهش پایدار، پردیس دانشگاهی پایدار، مدیریت دانشگاهی پایدار، بعد ارائه خدمات تخصصی به جامعه) و ابعاد دانشگاه پژوهی با رسالت توسعه پایدار (ارتباطات، مرجعیت اطلاعات، تحلیل¬گری سیاست¬ها، پژوهشگری و تصمیم¬سازی، ارزشیابی، پاسخگویی) مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به نقش کلیدی دفتر دانشگاه پژوهی در ایجاد دانشگاه پایدار پیشنهاد گردید، در صورت عدم وجود دفتر دانشگاه¬پژوهی در دانشگاه¬ها اقدامات لازم در خصوص ایجاد این دفاتر انجام گیرد. نتیجه نهایی این پژوهش ارائه مدل مفهومی نقش¬آفرینی دانشگاه با رویکرد دانشگاه پژوهی در توسعه پایدار است.
نظام آموزش عالی نقشی محوري در فرایند توسعۀ پایدار کشورها دارد که امروزه ایفای بهتر این نقش از طریق دانشگاه¬پژوهی که عبارت است از فرایند نظام یافته پژوهشها و ارزشیابیهای منظم تمامی فرایندها، برنامهها، عملکردها، منابع و اثربخشی واحدهای سازمانی در یک دانشگاه یا مؤسسه آموزش عالی با مرکزیت یک واحد رسمی دانشگاه پژوهی از طریق جلب مشارکت سایر واحدها، میسر می¬گردد. این پژوهش با هدف شناسایی نقش دانشگاه پژوهی در توسعه پایدار به شيوه مطالعه عمیق مروری انجام و به منظور گردآوري داده¬ها از شيوه كتابخانه اي و بررسي اسنادي استفاده شده است. تاکنون در زمینه دانشگاه پژوهی پژوهش¬های فراوانی انجام شده است که در آن ها بیشتر به کارکردهای دانشگاه پژوهی پرداخته شده اما به اثرات بیرونی دانشگاه¬پژوهی پرداخته نشده است. محققان پژوهش حاضر با بررسی و تحلیل پژوهش¬های قبلی و مقالات موجود به شناسایی نقش دانشگاه¬پژوهی در ایجاد دانشگاه پایدار و در نهایت توسعه پایدار پرداخته و سعی در ارائه مدل نقش¬آفرینی دانشگاه با رویکرد دانشگاه پژوهی در توسعه پایدار دانشگاهی داشته¬اند. در این پژوهش ابعاد دانشگاه پایدار (آموزش و پژوهش پایدار، پردیس دانشگاهی پایدار، مدیریت دانشگاهی پایدار، بعد ارائه خدمات تخصصی به جامعه) و ابعاد دانشگاه پژوهی با رسالت توسعه پایدار (ارتباطات، مرجعیت اطلاعات، تحلیل¬گری سیاست¬ها، پژوهشگری و تصمیم¬سازی، ارزشیابی، پاسخگویی) مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به نقش کلیدی دفتر دانشگاه پژوهی در ایجاد دانشگاه پایدار پیشنهاد گردید، در صورت عدم وجود دفتر دانشگاه¬پژوهی در دانشگاه¬ها اقدامات لازم در خصوص ایجاد این دفاتر انجام گیرد. نتیجه نهایی این پژوهش ارائه مدل مفهومی نقش¬آفرینی دانشگاه با رویکرد دانشگاه پژوهی در توسعه پایدار است.
کلمات کلیدی :
دانشگاه¬پژوهی، دانشگاه پایدار، توسعه، توسعه پایدار
دانشگاه¬پژوهی، دانشگاه پایدار، توسعه، توسعه پایدار
-
415
-
159
-
1401/11/11
-
1401/12/20
-
1402/01/01