تعداد دوره ها 5
تعداد شماره ها 15
تعداد مقالات 90
تعداد مشاهده مقاله 365807
تعداد مقالات ارسال شده 281
درصد پذیرش 37
تعداد پایگاه های نمایه شده 7
متوسط زمان داوری 56 روز
دانشگاه¬پژوهی: رویکردی در نقش¬آفرینی دانشگاه در توسعه پایدار (تحلیل محتوای کیفی)
دوره 8، شماره 11، 1402، صفحات 20 - 30
نویسندگان : مریم تقوایی یزدی* 1 ، طاهره آقامیرزایی محلی 2

1 دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامي، ساري، ایران

2 دانش¬آموخته دکتری آموزش عالی، گروه مدیریت آموزش عالی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامي، ساري، ایران

چکیده :
نظام آموزش عالی نقشی محوري در فرایند توسعۀ پایدار کشورها دارد که امروزه ایفای بهتر این نقش از طریق دانشگاه¬پژوهی که عبارت است از فرایند نظام ‌یافته پژوهش‌ها و ارزشیابی‌های منظم تمامی فرایندها، برنامه‌ها، عملکردها، منابع و اثربخشی واحدهای سازمانی در یک دانشگاه یا مؤسسه آموزش عالی با مرکزیت یک واحد رسمی دانشگاه پژوهی از طریق جلب مشارکت سایر واحدها، میسر می¬گردد. این پژوهش با هدف شناسایی نقش دانشگاه پژوهی در توسعه پایدار به شيوه مطالعه عمیق مروری انجام و به منظور گردآوري داده¬ها از شيوه كتابخانه اي و بررسي اسنادي استفاده شده است. تاکنون در زمینه دانشگاه پژوهی پژوهش¬های فراوانی انجام شده است که در آن ها بیشتر به کارکردهای دانشگاه پژوهی پرداخته شده اما به اثرات بیرونی دانشگاه¬پژوهی پرداخته نشده است. محققان پژوهش حاضر با بررسی و تحلیل پژوهش¬های قبلی و مقالات موجود به شناسایی نقش دانشگاه¬پژوهی در ایجاد دانشگاه پایدار و در نهایت توسعه پایدار پرداخته و سعی در ارائه مدل نقش¬آفرینی دانشگاه با رویکرد دانشگاه پژوهی در توسعه پایدار دانشگاهی داشته¬اند. در این پژوهش ابعاد دانشگاه پایدار (آموزش و پژوهش پایدار، پردیس دانشگاهی پایدار، مدیریت دانشگاهی پایدار، بعد ارائه خدمات تخصصی به جامعه) و ابعاد دانشگاه پژوهی با رسالت توسعه پایدار (ارتباطات، مرجعیت اطلاعات، تحلیل¬گری سیاست¬ها، پژوهشگری و تصمیم¬سازی، ارزشیابی، پاسخگویی) مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به نقش کلیدی دفتر دانشگاه پژوهی در ایجاد دانشگاه پایدار پیشنهاد گردید، در صورت عدم وجود دفتر دانشگاه¬پژوهی در دانشگاه¬ها اقدامات لازم در خصوص ایجاد این دفاتر انجام گیرد. نتیجه نهایی این پژوهش ارائه مدل مفهومی نقش¬آفرینی دانشگاه با رویکرد دانشگاه پژوهی در توسعه پایدار است.
کلمات کلیدی :
دانشگاه¬پژوهی، دانشگاه پایدار، توسعه، توسعه پایدار