تعداد دوره ها 5
تعداد شماره ها 15
تعداد مقالات 90
تعداد مشاهده مقاله 365807
تعداد مقالات ارسال شده 281
درصد پذیرش 37
تعداد پایگاه های نمایه شده 7
متوسط زمان داوری 56 روز
ارائه الگوی زندگی اسلامی مبتنی بر آموزش مهارتهای زندگی به دانش آموزان ابتدایی و دیدگاه حضرت زهرا (س)
دوره 8، شماره 12، 1402، صفحات 106 - 116
نویسندگان : علی جباری ظهیرآبادی* 1

1 دانش آموخته دکتري مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی

چکیده :
هدف از اجراي این پژوهش ارائه الگویی برای زندگی اسلامی بر پایه آموزش مهارتهای زندگی به دانش آموزان ابتدایی مبتنی بر مدل 4Hو دیدگاه حضرت زهرا (س) در نمونه ایرانی بود. این پژوهش از نظر اهداف کاربردی توسعه ای و از نظر داده¬ها از نوع آمیخته متوالی تبدیلی (کیفی وکمی) و از نظر نوع مطالعه و ماهیت پژوهش در بعد کیفی مرور سیستماتیک و از بعد کمی پیمایشی مقطعی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان ابتدایی شاغل به تدریس در مدارس ابتدایی شهرستان رفسنجان (به تعداد 1457 نفر) در سال تحصیلی 1400-1399بودند. برای تعیین حجم نمونه در بعد کیفی از روش نمونه گیری هدفمند و فن دلفی و در بعد کمی از نمونه گیری کوکران استفاده شد. حداقل تعداد مورد نیاز نمونه با استفاده از فرمول کوکران 304 نفر برآورد شد ابزار سنجش پرسشنامه محقق ساخته مهارتهای زندگی با 91 سئوال بود که اعتباریابی پرسشنامه ها نشان داده شد از روایی همگرا و واگرا در حد مقبولی برخوردار هستند. داده¬های کیفی با استفاده از کدگذاری باز، و محوری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت تا در نهایت به تدوین الگوی آموزش مهارت های زندگی انجامید و در مرحله کمی از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی برای تکمیل این الگو و ادغام آن با مولفه های مهارت زندگی از دیدگاه حضرت زهرا (س) استفاده شد و الگوی پژوهش با 47 مولفه مهارت زندگی شامل مهارتهای ارتباط، مهارتهای قابل عرضه، خود مسئولیتی، اخلاق کاری، مدیریت، مهارتهای زندگی سالم، تفکر انتقادی، همکاری، تصمیم گیری، تفکر خلاق، خودآگاهی، هدف گذاری، حل مساله، توجه به دیگران، عزت نفس، شناخت ايمان، تعليم قرآن، شناخت خدا، اخلاص ورزي، داشتن توكل، خشوع در برابر خدا، خواندن نماز، انجام واجبات، قرائت قران كريم، عبادت، توبه، دعا گويي، شناخت حقوق متقابل زوجين، بصيرت ورزي، تفكر و انديشه ورزي، علم آموزي، مشورت گيري با ديگران، مقابله با حب دنيا، صبر ورزي، خوشرويي، كظم غيظ، عفت ورزي، همدلي و خيرخواهي، ساده زيستي، قناعت ورزي، بهداشت و تغذيه خوب، صله رحم، امر به معروف و نهي از منكر، جهاد، كمك و همياري ارائه گردید.
کلمات کلیدی :
الگوی زندگی اسلامی، آموزش مهارت های زندگی، دانش آموزان ابتدایی، دیدگاه حضرت زهرا (س)
پرسشنامهمهارتهای زندگیآموزشکودکان ابتداییاثربخشیآموزش مجازیهوش اجتماعیدانش آموزان ابتداییتفکر انتقادیسلامت روانیعملکرددرس پژوهیتوسعه حرفه ایمعلماناستان خراسان جنوبیتحليل محتواهوشگاردنرفارسيپايه اولرهبریرهبری اصیلعملکرد سازمانیآموزش و پرورش -- نویسنده مسئول کبری جعفری= (دانشجوی کارشناسی ارشدرشته مدیریت آموزشیگرایش علوم تربیتیدانشگاه پیام نور واحد ارومیه) = jafariko47@gmailcomآموزش کودکان استثناییدانشجومعلم دانشگاه فرهنگیاندانشگاه شاهدتهرانایمیل ahsoltanif@gmailسبک تفکراحساس کارآمدیتغییر سازمانیدانشکده ادبیات و علوم انسانیمدیریت زمانخودکارآمدی تحصیلیدانشگاه آزاد اسلامیواحد ساوهایران) = Adavoudi838@yahooتربیت اخلاقیتربیت منشتدریس برخطتوماس لیکونابرنامه درسی --- نویسنده مسئول الهام چلیات= (دانشجوی کارشناسی ارشد رشته تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شهید چمران اهواز) = chliat34@yahooبرنامه درسیواحد قمقمایران fazlollahigh@yahooکتب فارسی خوانداریسند تحول بنیادین آموزش و پرورشدوره ابتداییحافظه کاریمشکلات رفتاریگروه علوم تربیتیدانشگاه پیام نورهمدانایران Sadnt560@gmailهیجانات مثبتهیجانات منفیتاب آوری تحصیلیایران) = ajadidi@pnuacirفرهنگ سازمانیخودکارآمدیاسترس شغلیدانشگاه فرهنگیانبهره وری و بازدهی --- نویسنده مسئول عرفان شعبانی (انش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشیجایگاه معلمشکل گیریتربیت اسلامیرشته الهیات معارف اسلامیگرایش علوم قرآن و حدیثاموزش مجازیفرسودگی تحصیلیدبیر آموزش و پرورش شهر یزد) msaadaat2452@gmailالگوشایستگیمدیران مدارسبیانیه گام دوم انقلابروش های تدریسرضایت شغلیکیفیت تدریسکلیدواژه ها درگیری تحصیلیتدریس مشارکتیتدریس سنتیسلامت سازمانيسکوت سازمانیعدالت سازمانیجو اخلاقی سازمانیهرمنوتیکتحقیق کیفیفرا تحلیلشادابی شغلیفضای مجازیشادمانیمراجعه کنندگان سازمان هاکیفیت زندگی کاریمعلمان ابتداییمؤلفه استعداد در خودکارآمدی تحصیلیکرونایادگیری ترکیبیآموزش برخطکلاس معکوسکاردستیخلاقیتزیبایی شناسیعناصر هنرتحلیل محتوادورۀ ابتداییفارسیپایۀ پنجمتکنولوژیدلزدگی تحصیلیاضطراب اجتماعیکمک طلبی تحصیلیاختلال یادگیریمهارت های حرفه ایدانشگاه پژوهیدانشگاه پایدارتوسعهتوسعه پایدارتفکر خلاقسبک های یادگیریسواد رسانه ایدانش آموزانضرورتجایگاهچالشفرصتمدل 4Hاشتیاق تحصیلیمشارکت معلمانانگیزه پیشرفتشهر بافقفرهنگ بازاریمعماری انتخابتاب اوریفبکفناوریتعهد سازمانیمدیرانهمدلیانگیزهفعال بودنیادگیریافسردگیسازی *ابتکار معلمیخودپندارهوظیفه مدارکلامی