با توجه به نظر کارگروه ارزیابی نشریات موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام مورخ ۱۴۰۳/۶/۱۷ و نامه ۱۴۰۳/۴۶۵۰ به تاریخ ۱۴۰۳/۶/۲۰ کلیه مقالات این فصلنامه دارای نمایه ISC میگردد.
تعداد دوره ها | 5 |
تعداد شماره ها | 15 |
تعداد مقالات | 90 |
تعداد مشاهده مقاله | 365807 |
تعداد مقالات ارسال شده | 281 |
درصد پذیرش | 37 |
تعداد پایگاه های نمایه شده | 7 |
متوسط زمان داوری | 56 روز |
بررسی نقش واسطه ای سرمایه اجتماعی در رابطه بین سرمایه روانشناختی و رفتار شهروندی سازمانی معلمان ابتدایی شهر بهبهان
دوره 8، شماره 13، 1402، صفحات 104 - 128
1 كارشناس ارشد، مديريت آموزشي، سازمان آموزش و پرورش، بهبهان، ايران
2 كارشناس ارشد، مديريت آموزشي، سازمان آموزش و پرورش، ماهشهر، ايران
3 استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد بهبهان، دانشگاه آزاد اسلامی، بهبهان، ایران.
چکیده :
رفتار شهروندی سازمانی مجموعه رفتار افرادی است که به صورت آگاهانه و با اراده فردی که به صورت مستقیم و آشکار در سیستم رسمی پاداش (نظام تشویق و تنبیه سازمان) تعریف نشده است، در صورتی که این نوع رفتار در عملکرد و کارایی سازمان نقش مهمی دارد. در سالهای اخیر رفتار شهروندی سازمانی (Organizational citizenship behavior ) توجه بسیاری از مدیران و روانشناسان صنعتی و سازمانی را به خود جلب کرده است (Borman & penner ، 2001). سازمان ها برای بقا و ماندگاری نیازمند کارکنانی اند که فراتر از وظایف خود را بر عهده گیرند و با حفظ سیستم اجتماعی سازمان به طور غیرمستقیم به دست یابی به اهداف سازمان کمک و بتوانند بر چالش های محیط غلبه کنند. تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش واسطه ای سرمایه اجتماعی در رابطه بین سرمایه روانشناختی و رفتار شهروندی سازمانی معلمان ابتدایی شهر بهبهان انجام شد. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری معلمان ابتدایی شهرستان بهبهان بود. از این تعداد، 210 نفر با استفاده از جدول مورگان به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه های رفتار شهروندی سازمانی، سرمایه اجتماعی و سرمایه روانشناختی استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS - AMOS تجزیه و تحلیل شدند. نتایج این مطالعه نشان داد که بین سرمایه روانشناختی، سرمایه اجتماعی و رفتار شهروندی سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که سرمایه روانشناختی از طریق سرمایه اجتماعی تاثیر غیرمستقیم و معناداری بر رفتار شهروندی سازمانی دارد. بر اساس نتایج می توان بیان کرد که با توجه به ارتباط مثبت سرمايه روانشناختي، سرمایه اجتماعی و رفتار شهروندی سازماني لازم است مسئولين آموزش و پرورش در راستاي ايجاد محيطي قابل اعتماد، صمیمی، خلاق، نوآورانه و كارآفرينانه و توجه به ابعاد روانشناختي بالاخص اميدواري، خوشبيني و تاب آوري و توسعه آنها به وسيله آموزش، موجب بهبود و توسعه فرآيند رفتار شهروندی سازماني شوند تا از اين راه دستيابي به اهداف آموزش و پرورش به نحو هرچه مطلوبترفراهم شود.
رفتار شهروندی سازمانی مجموعه رفتار افرادی است که به صورت آگاهانه و با اراده فردی که به صورت مستقیم و آشکار در سیستم رسمی پاداش (نظام تشویق و تنبیه سازمان) تعریف نشده است، در صورتی که این نوع رفتار در عملکرد و کارایی سازمان نقش مهمی دارد. در سالهای اخیر رفتار شهروندی سازمانی (Organizational citizenship behavior ) توجه بسیاری از مدیران و روانشناسان صنعتی و سازمانی را به خود جلب کرده است (Borman & penner ، 2001). سازمان ها برای بقا و ماندگاری نیازمند کارکنانی اند که فراتر از وظایف خود را بر عهده گیرند و با حفظ سیستم اجتماعی سازمان به طور غیرمستقیم به دست یابی به اهداف سازمان کمک و بتوانند بر چالش های محیط غلبه کنند. تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش واسطه ای سرمایه اجتماعی در رابطه بین سرمایه روانشناختی و رفتار شهروندی سازمانی معلمان ابتدایی شهر بهبهان انجام شد. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری معلمان ابتدایی شهرستان بهبهان بود. از این تعداد، 210 نفر با استفاده از جدول مورگان به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه های رفتار شهروندی سازمانی، سرمایه اجتماعی و سرمایه روانشناختی استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS - AMOS تجزیه و تحلیل شدند. نتایج این مطالعه نشان داد که بین سرمایه روانشناختی، سرمایه اجتماعی و رفتار شهروندی سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که سرمایه روانشناختی از طریق سرمایه اجتماعی تاثیر غیرمستقیم و معناداری بر رفتار شهروندی سازمانی دارد. بر اساس نتایج می توان بیان کرد که با توجه به ارتباط مثبت سرمايه روانشناختي، سرمایه اجتماعی و رفتار شهروندی سازماني لازم است مسئولين آموزش و پرورش در راستاي ايجاد محيطي قابل اعتماد، صمیمی، خلاق، نوآورانه و كارآفرينانه و توجه به ابعاد روانشناختي بالاخص اميدواري، خوشبيني و تاب آوري و توسعه آنها به وسيله آموزش، موجب بهبود و توسعه فرآيند رفتار شهروندی سازماني شوند تا از اين راه دستيابي به اهداف آموزش و پرورش به نحو هرچه مطلوبترفراهم شود.
کلمات کلیدی :
سرمایه اجتماعی، سرمایه روانشناختی، رفتار شهروندی سازمانی، معلمان ابتدایی
سرمایه اجتماعی، سرمایه روانشناختی، رفتار شهروندی سازمانی، معلمان ابتدایی
-
184
-
79
-
1402/07/24
-
1402/08/03
-
1402/09/01