تعداد دوره ها 5
تعداد شماره ها 15
تعداد مقالات 90
تعداد مشاهده مقاله 365807
تعداد مقالات ارسال شده 281
درصد پذیرش 37
تعداد پایگاه های نمایه شده 7
متوسط زمان داوری 56 روز
تحلیل هرمنوتیک؛ روش‌شناسی مبنایی ارتقاءاعتبار و ارزش علوم انسانی
دوره 7، شماره 7، 1401، صفحات 41 - 60
نویسندگان : فاطمه حیدری* 1

1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی. دانشکده علوم انسانی. دانشگاه آزاد اسلامی قم. ایران.

چکیده :
هرمنوتیک به عنوان یکی از روش‌های تحقیق کیفی و تفسیر متون، یا همان علم تأویل، شیوه‌ای است که به دنبال کشف رمزها و معنای نهفته در متون است به عبارتی دیگر، خوانش و نظریه‌ی مهم گفتمان‌ها در ارتباط با تفسیر متن است یعنی هنر گفتمان‌هایی همچون زبان، متون و توضیح معنای این گفتمان‌هاست. هدف این روش باز نمایی و باز تجربه‌ای از فرایند خلاق قصد نویسنده، از طریق قاعده‌مند کردن روش‌ها و تکنیک‌های تفسیری؛ جلوگیری از بد فهمی و سوء فهم؛ و دست یافتن به درجه‌ای از فهم که درست‌تر از بقیه و نزدیک‌تر به خواسته‌ی آفریننده اثراست که کاربرد زیادی در پژوهش‌های علوم انسانی، بویژه علوم رفتاری دارد. در این مقاله با استفاده از رویکرد فرا تحلیل که نوعی پژوهش درباره‌ی پژوهش‌های نشر یافته است و با ترکیب مقالات منتشره، ابتدا واژه‌شناسی پژوهش هرمنوتیک و سپس مبانی فلسفی، تاریخچه‌ی پیدایش، تعاریف آن بیان شده، در ادامه به مقایسه‌ی آن با سایر روش‌ها، وجوه تمایز و انتقادات وارده به آن پرداخته شده است.
کلمات کلیدی :
هرمنوتیک، تحقیق کیفی، فرا تحلیل
پرسشنامهمهارتهای زندگیآموزشکودکان ابتداییاثربخشیآموزش مجازیهوش اجتماعیدانش آموزان ابتداییتفکر انتقادیسلامت روانیعملکرددرس پژوهیتوسعه حرفه ایمعلماناستان خراسان جنوبیتحليل محتواهوشگاردنرفارسيپايه اولرهبریرهبری اصیلعملکرد سازمانیرشته مدیریت آموزشیگرایش علوم تربیتیدانشگاه پیام نور واحد ارومیه) = jafariko47@gmailcomآموزش کودکان استثناییدانشجومعلم دانشگاه فرهنگیاندانشگاه شاهدتهرانایمیل ahsoltanif@gmailسبک تفکراحساس کارآمدیتغییر سازمانیمدیران مدارس ابتدایی -- نویسنده مسئول اکرم سیاری (کارشناسی ارشد مدیریت آموزشیدانشکده ادبیات و علوم انسانیمدیریت زمانخودکارآمدی تحصیلیدانشگاه آزاد اسلامیواحد ساوهایران) = Adavoudi838@yahooتربیت اخلاقیتربیت منشتدریس برخطتوماس لیکونابرنامه درسیواحد قمقمایران fazlollahigh@yahooکتب فارسی خوانداریسند تحول بنیادین آموزش و پرورشدوره ابتداییحافظه کاریمشکلات رفتاریافزایش مسئولیت پذیری -- کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورشگروه علوم تربیتیدانشگاه پیام نورهمدانایران Sadnt560@gmailهیجانات مثبتهیجانات منفیتاب آوری تحصیلیفرسودگی تحصیلی --- اکبر جدیدی محمدابادی= (استادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسیایران) = ajadidi@pnuacirفرهنگ سازمانیخودکارآمدیاسترس شغلیدانشگاه فرهنگیانجایگاه معلمشکل گیریتربیت اسلامیرشته الهیات معارف اسلامیگرایش علوم قرآن و حدیثدانشگاه شهید چمران اهواز) nasrh3464@gmailاموزش مجازیفرسودگی تحصیلیsaadaat2452@gmailالگوشایستگیمدیران مدارسبیانیه گام دوم انقلابروش های تدریسرضایت شغلیکیفیت تدریستدریس مشارکتیتدریس سنتیسلامت سازمانيسکوت سازمانیعدالت سازمانیجو اخلاقی سازمانیهرمنوتیکتحقیق کیفیفرا تحلیلشادابی شغلیخودآگاهی هیجانیکارکنان آموزش و پرورشفضای مجازیشادمانیارزشیابی مجازیکرونا و دوره ابتداییکیفیت زندگی کاریمعلمان ابتداییمؤلفه استعداد در خودکارآمدی تحصیلیکرونایادگیری ترکیبیآموزش برخطکلاس معکوسکاردستیخلاقیتزیبایی شناسیعناصر هنرتحلیل محتوادورۀ ابتداییفارسیپایۀ پنجمتکنولوژیدلزدگی تحصیلیاختلال یادگیریدانشجو معلماندانشگاه پژوهیتوسعهتوسعه پایدارتفکر خلاقسبک های یادگیریذهنیت فلسفیسواد رسانه ایدانش آموزانضرورتجایگاهچالشفرصتمدل 4Hاشتیاق تحصیلیپیشرفت تحصیلیارزیابی یادگیریشهر بافقعملکرد معلمانشکاف نسلیسلامت سازمانیتوانمندسازیمدارس ابتداییکار عاطفیهویت حرفه ایمعماری انتخابتاب اوریفبکفناوری شرکت گازمدیرانهمدلیانگیزهیادگیریتکنیک دلفیاضطرابسازی *هنرمعلمیسنتزپژوهیسبک رهبریکلامی