تعداد دوره ها | 5 |
تعداد شماره ها | 15 |
تعداد مقالات | 90 |
تعداد مشاهده مقاله | 365807 |
تعداد مقالات ارسال شده | 281 |
درصد پذیرش | 37 |
تعداد پایگاه های نمایه شده | 7 |
متوسط زمان داوری | 56 روز |
بررسی تاثیر رهبری تحولگرا بر خلاقیت و نقش واسطه ای توانمندسازی روانشناختی در معلمان مقطع ابتدایی شهرستان میامی
دوره 9، شماره 17، 1403، صفحات 1 - 20
1 1. دانشجو کارشناسی ارشد، برنامه ریزی درسی، دانشگاه پیام نور، دامغان، ایران
2 2. کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی، مدرس مدعو، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، دامغان، ایران
3 3. استادیار ، گروه علوم تربیتی، پردیس شهید رجایی، دانشگاه فرهنگیان، سمنان، ایران
چکیده :
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر رهبری تحولگرا بر خلاقیت معلمان با نقش واسطهای توانمندسازی روانشناختی بود. جامعه آماری این تحقیق را تمامی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان میامی در سال تحصیلی 1403-1402 تشکیل دادهاند که تعداد آنها حدود 300 نفر تخمین زده شد. جهت انتخاب نمونه پژوهش از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد که از تعداد 165 پرسشنامه توزیع شده پس از کنار گذاشتن پرسشنامههای بی اعتبار و ناقص، تعداد 148 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. جهت جمعآوری دادهها از سه پرسشنامه رهبری تحولگرا رافرتی و گریفین (2004)، پرسشنامه خلاقیت کوالهو (2011) و پرسشنامه توانمندسازی اسپریتزر و میشرا (1997) استفاده شد. برای بررسی فرضیات تحقیق از روش مدلسازی معادلات ساختاری با رویكرد حداقل مربعات جزئی استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها در پژوهش حاضر از نرمافزارهای SPSS23 و Smart-PLS 3.2.8 استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که رهبری تحولگرا بر خلاقیت و توانمندسازی روانشناختی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان میامی تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین توانمندسازی روانشناختی بر خلاقیت معلمان تاثیر مثبت و معناداری دارد و نقش واسطهای توانمندسازی روانشناختی در ارتباط بین رهبری تحولگرا و خلاقیت مورد تایید قرار گرفت.
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر رهبری تحولگرا بر خلاقیت معلمان با نقش واسطهای توانمندسازی روانشناختی بود. جامعه آماری این تحقیق را تمامی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان میامی در سال تحصیلی 1403-1402 تشکیل دادهاند که تعداد آنها حدود 300 نفر تخمین زده شد. جهت انتخاب نمونه پژوهش از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد که از تعداد 165 پرسشنامه توزیع شده پس از کنار گذاشتن پرسشنامههای بی اعتبار و ناقص، تعداد 148 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. جهت جمعآوری دادهها از سه پرسشنامه رهبری تحولگرا رافرتی و گریفین (2004)، پرسشنامه خلاقیت کوالهو (2011) و پرسشنامه توانمندسازی اسپریتزر و میشرا (1997) استفاده شد. برای بررسی فرضیات تحقیق از روش مدلسازی معادلات ساختاری با رویكرد حداقل مربعات جزئی استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها در پژوهش حاضر از نرمافزارهای SPSS23 و Smart-PLS 3.2.8 استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که رهبری تحولگرا بر خلاقیت و توانمندسازی روانشناختی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان میامی تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین توانمندسازی روانشناختی بر خلاقیت معلمان تاثیر مثبت و معناداری دارد و نقش واسطهای توانمندسازی روانشناختی در ارتباط بین رهبری تحولگرا و خلاقیت مورد تایید قرار گرفت.
کلمات کلیدی :
توانمندسازی، خلاقیت، سبک رهبری تحولگرا، معلمان مقطع ابتدایی
توانمندسازی، خلاقیت، سبک رهبری تحولگرا، معلمان مقطع ابتدایی
-
332
-
212
-
1403/03/12
-
1403/05/02
-
1403/06/03