تعداد دوره ها | 5 |
تعداد شماره ها | 15 |
تعداد مقالات | 90 |
تعداد مشاهده مقاله | 365807 |
تعداد مقالات ارسال شده | 281 |
درصد پذیرش | 37 |
تعداد پایگاه های نمایه شده | 7 |
متوسط زمان داوری | 56 روز |
نقش رهبری اصیل در عملکرد سازمانی کارکنان آموزش و پرورش شهرستان ارومیه
دوره 6، شماره 3- پاییز 1400، 1400، صفحات 1 - 20
1 دانشجوی کارشناسی ارشد، رشته مدیریت آموزشی، گرایش علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور واحد ارومیه
2 استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور واحد ارومیه
چکیده :
هدف از این پژوهش بررسی نقش رهبری اصیل در عملکرد کارکنان آموزش و پرورش شهرستان ارومیه می باشد. این تحقیق از نظر هدف تحقیق کاربردی و از نظر گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی تحلیل رگرسیون می باشد. جامعه ی آماری این پژوهش را کلیه کارکنان اداره کل آموزش و پرورش شهرستان ارومیه به تعداد 300 نفرتشکیل می دهند.با استفاده از جدول مورگان تعداد 169 نفر به صورت تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری، پرسشنامه¬ی رهبری اصیل آوولیو، گاردنر و والیوم (۲۰۰۶)، پرسشنامه¬ی عملکرد سازمانی هرسی و گلداسمیت بود كه روايي ظاهري پرسش نامه ها با استناد به نظر متخصصان و پايايي آن ها با استناد به ضريب آلفاي كرونباخ تأييد شد. برای سازمان دادن، خلاصه کردن و تجزیه تحلیل داده ها با استفاده از مشخصه های آمار توصیفی مانند درصد ها، میانگین و انحراف معیار و در آمار استنباطی با آزمون همبستگی و تحلیل رگرسیون به تجزیه تحلیل داده ها پرداخته شده است. نتایج نشان می¬دهد بین رهبری اصیل و عملکرد سازمانی کارکنان در سطح (05/= )رابطه معناداری وجود دارد. لذا با افزایش رهبری اصیل، عملکرد سازمانی کارکنان نیز افزایش مییابد. بنابراین برای بهبود عملکرد کارکنان سازمان باید رهبری اصیل را در تمام سطوح سازمان پیاده کرد و در اجرای هر چه بهتر آن تلاش کرد. پیشنهاد مي شود مديران و رهبران آموزش و پرورش، با کاربست اين سبک رهبری و رويکردهای اجرايي مناسب آن، زمینه بهبود عملکرد را در زيردستان فراهم کنند.
هدف از این پژوهش بررسی نقش رهبری اصیل در عملکرد کارکنان آموزش و پرورش شهرستان ارومیه می باشد. این تحقیق از نظر هدف تحقیق کاربردی و از نظر گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی تحلیل رگرسیون می باشد. جامعه ی آماری این پژوهش را کلیه کارکنان اداره کل آموزش و پرورش شهرستان ارومیه به تعداد 300 نفرتشکیل می دهند.با استفاده از جدول مورگان تعداد 169 نفر به صورت تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری، پرسشنامه¬ی رهبری اصیل آوولیو، گاردنر و والیوم (۲۰۰۶)، پرسشنامه¬ی عملکرد سازمانی هرسی و گلداسمیت بود كه روايي ظاهري پرسش نامه ها با استناد به نظر متخصصان و پايايي آن ها با استناد به ضريب آلفاي كرونباخ تأييد شد. برای سازمان دادن، خلاصه کردن و تجزیه تحلیل داده ها با استفاده از مشخصه های آمار توصیفی مانند درصد ها، میانگین و انحراف معیار و در آمار استنباطی با آزمون همبستگی و تحلیل رگرسیون به تجزیه تحلیل داده ها پرداخته شده است. نتایج نشان می¬دهد بین رهبری اصیل و عملکرد سازمانی کارکنان در سطح (05/= )رابطه معناداری وجود دارد. لذا با افزایش رهبری اصیل، عملکرد سازمانی کارکنان نیز افزایش مییابد. بنابراین برای بهبود عملکرد کارکنان سازمان باید رهبری اصیل را در تمام سطوح سازمان پیاده کرد و در اجرای هر چه بهتر آن تلاش کرد. پیشنهاد مي شود مديران و رهبران آموزش و پرورش، با کاربست اين سبک رهبری و رويکردهای اجرايي مناسب آن، زمینه بهبود عملکرد را در زيردستان فراهم کنند.
کلمات کلیدی :
رهبری، رهبری اصیل، عملکرد سازمانی، آموزش و پرورش -- نویسنده مسئول: کبری جعفری= (دانشجوی کارشناسی ارشد، رشته مدیریت آموزشی، گرایش علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور واحد ارومیه) = jafari.ko47@gmail.com
رهبری، رهبری اصیل، عملکرد سازمانی، آموزش و پرورش -- نویسنده مسئول: کبری جعفری= (دانشجوی کارشناسی ارشد، رشته مدیریت آموزشی، گرایش علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور واحد ارومیه) = jafari.ko47@gmail.com
-
1,085
-
361
-
1400/01/23
-
1400/02/30
-
1400/07/01