تعداد دوره ها | 5 |
تعداد شماره ها | 15 |
تعداد مقالات | 90 |
تعداد مشاهده مقاله | 365807 |
تعداد مقالات ارسال شده | 281 |
درصد پذیرش | 37 |
تعداد پایگاه های نمایه شده | 7 |
متوسط زمان داوری | 56 روز |
آسیب شناسی ارزشیابی مجازی در دوران همه گیری کرونا در دوره ابتدایی
دوره 7، شماره 10، 1401، صفحات 15 - 29
1 دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر، دانشکده علوم انسانی، گروه علوم تربیتی
2 دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر، دانشکده علوم انسانی، گروه علوم تربیتی
3 دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیک
4 دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر، دانشکده علوم انسانی، گروه علوم تربیتی
چکیده :
هدف از انجام پژوهش حاضر آسیب شناسی ارزشیابی مجازی در دوران همه گیری کرونا در دوره ابتدایی در سال 1401-1400 بود. در این تحقیق برای تدوین راهبردها از چارچوبی با عنوان چارچوب جامع تدوین راهبرد (مدل SWOT) استفاده شد. روش نمونه¬گيري مورد استفاده، در اين تحقيق روش هدفمند بود. دادههای به دست آمده از خبرگان تحلیل شد و تا زمانی که داده¬های مصاحبه¬ها به اشباع رسید، ادامه یافت. از مجموع 15 نفر جامعه آماري، 2 نفر مرد و 13 نفر زن مورد مصاحبه قرار گرفتند. در این پژوهش نیز از دو دسته ابزار استفاده شد. ابزار مصاحبه جهت شناسایی اولیه نقاط قوت، ضعف، چالش ها و فرصتها بر اساس دیدگاه خبرگان و سپس ابزار پرسشنامه محقق ساخته برای اخذ نظریات خبرگان بهصورت کتبی و اولویتبندی نقاط قوت، ضعف، چالش ها و فرصتها برای تدوین استراتژیهای نهایی در این روش از فنون دلفی-فازی و از نرم افزار FANP استفاده شد. نتایج نشان داد مولفه های شناسایی شده از آیتم های موجود در مصاحبات و پیشینه های پژوهشی نقاط ضعف عبارتند از نبود امکان برگزاري دروس عملی، حضور در لابراتور و آزمایشگاه ها،آماده نبودن زیر ساختهاي اینترنتی جامعه و سرعت پایین و هزینه بالا خدمات اینترنتی، توجه لازم نکردن به درس به اندازه کلاسهاي حضوري، ممکن نبودن شبیه سازي فضاي آموزشی متناسب با محتواي درسی، نبود ارتباط چهره به چهره بین مدرس و دانش آموز و نقاط قوت، فراهم شدن زمینه تغییر، توجه ویژه به آموزش مجازی، افزایش مهارتهای دیجیتالی، سنجش میزان ارزیابی معلمان و مهارتهای آنان، ایجاد ارتباط مستمر بین اولیاي دانش آموزان با معلمان، ایجاد زمینۀ ارتباط بیشتر بین دانش آموزان و خانواده ها. همچنین فرصت¬ها عبارتند از توجه به داشتن برنامه ریزي راهبردي، تأمین فرصت های برابر آموزشی، استفاده حداکثری از زمان کلاس، خلق نوآوری های آموزشی، ساخت و معرفی برنامه هاي داخلی براي استفاده عموم دانش آموزان و در نهایت تهدیدها عبارتند از نبود ارتباط عاطفی بین معلم و دانش آموزان. ممکن نبودن انتقال کامل همه مطالب درسی از طریق آموزش مجازي، نبود نظارت بر اجراي صحیح طرحهاي آموزش و پرورش، نگرانی والدین از قرار گرفتن تلفن همراه و اینترنت در دسترس فرزندان شان، نبود آموزشهاي متناسب با دانش آموزان ناشنوا در آموزشهاي مجازي و تلویزیون شناسایی شدند.
هدف از انجام پژوهش حاضر آسیب شناسی ارزشیابی مجازی در دوران همه گیری کرونا در دوره ابتدایی در سال 1401-1400 بود. در این تحقیق برای تدوین راهبردها از چارچوبی با عنوان چارچوب جامع تدوین راهبرد (مدل SWOT) استفاده شد. روش نمونه¬گيري مورد استفاده، در اين تحقيق روش هدفمند بود. دادههای به دست آمده از خبرگان تحلیل شد و تا زمانی که داده¬های مصاحبه¬ها به اشباع رسید، ادامه یافت. از مجموع 15 نفر جامعه آماري، 2 نفر مرد و 13 نفر زن مورد مصاحبه قرار گرفتند. در این پژوهش نیز از دو دسته ابزار استفاده شد. ابزار مصاحبه جهت شناسایی اولیه نقاط قوت، ضعف، چالش ها و فرصتها بر اساس دیدگاه خبرگان و سپس ابزار پرسشنامه محقق ساخته برای اخذ نظریات خبرگان بهصورت کتبی و اولویتبندی نقاط قوت، ضعف، چالش ها و فرصتها برای تدوین استراتژیهای نهایی در این روش از فنون دلفی-فازی و از نرم افزار FANP استفاده شد. نتایج نشان داد مولفه های شناسایی شده از آیتم های موجود در مصاحبات و پیشینه های پژوهشی نقاط ضعف عبارتند از نبود امکان برگزاري دروس عملی، حضور در لابراتور و آزمایشگاه ها،آماده نبودن زیر ساختهاي اینترنتی جامعه و سرعت پایین و هزینه بالا خدمات اینترنتی، توجه لازم نکردن به درس به اندازه کلاسهاي حضوري، ممکن نبودن شبیه سازي فضاي آموزشی متناسب با محتواي درسی، نبود ارتباط چهره به چهره بین مدرس و دانش آموز و نقاط قوت، فراهم شدن زمینه تغییر، توجه ویژه به آموزش مجازی، افزایش مهارتهای دیجیتالی، سنجش میزان ارزیابی معلمان و مهارتهای آنان، ایجاد ارتباط مستمر بین اولیاي دانش آموزان با معلمان، ایجاد زمینۀ ارتباط بیشتر بین دانش آموزان و خانواده ها. همچنین فرصت¬ها عبارتند از توجه به داشتن برنامه ریزي راهبردي، تأمین فرصت های برابر آموزشی، استفاده حداکثری از زمان کلاس، خلق نوآوری های آموزشی، ساخت و معرفی برنامه هاي داخلی براي استفاده عموم دانش آموزان و در نهایت تهدیدها عبارتند از نبود ارتباط عاطفی بین معلم و دانش آموزان. ممکن نبودن انتقال کامل همه مطالب درسی از طریق آموزش مجازي، نبود نظارت بر اجراي صحیح طرحهاي آموزش و پرورش، نگرانی والدین از قرار گرفتن تلفن همراه و اینترنت در دسترس فرزندان شان، نبود آموزشهاي متناسب با دانش آموزان ناشنوا در آموزشهاي مجازي و تلویزیون شناسایی شدند.
کلمات کلیدی :
ارزشیابی مجازی، کرونا و دوره ابتدایی.
ارزشیابی مجازی، کرونا و دوره ابتدایی.
-
304
-
152
-
1401/02/02
-
1401/04/01
-
1401/12/01